Page 156 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 156

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       3. ADIM




        7.   (I)  Bilimsel  bir  tezi  savunma  amacıyla  alanında  uzman  ki-  10.  I. Mülakatın ve röportajın alanı görüşülen kişiyle sınırlıdır.
            şilerce  yazılan  bilimsel  makalelerde  söz  oyunlarına  ve  ka-
                                                                   II. Mülakat esas olarak mülakat yapılan kişiye sorular sorula-
            palı  ifadelere  yer  verilmez,  düşünceler  doğrudan  aktarılır.
                                                                   rak gerçekleştirilir. Röportajda ise muhataplara soru sormay-
            (II) Kelimeler genellikle temel anlamlarında kullanılır, bilimsel
                                                                   la beraber bir olayı öyküleme, izlenim ve betimlemelere yer
            terimlere yer verilir. (III) Öğretme ve bilgilendirmenin amaç-
                                                                   verme de söz konusudur.
            landığı  açıklayıcı  anlatımla  bir  düşünceyi  çürüterek  yerine
            karşı  düşünceyi  yerleştirmenin  amaçlandığı  tartışmacı  an-
                                                                   III.  Mülakatta  bir  kişiyi  sorulara  verdiği  cevaplarla  tanıtmak
            latım biçimleri hâkimdir. (IV) Makalenin bilimsel yeterliliğine
                                                                   amaçlanır. Röportajda ise bir olayı sorgulamak, bir gerçeği
            zarar gelmemesi için uzun alıntılardan ve alıntılara sıkça baş-
                                                                   ortaya koymak suretiyle kamuoyunu aydınlatmak amaçlanır.
            vurmaktan kaçınılır. (V) Başkalarına ait düşüncelerin, sözle-
            rin, verilerin, yapıtların tümünü ya da bir bölümünü kaynak      Mülakat  ile  röportajın  karşılaştırıldığı  numaralanmış
            göstermeden kullanmaya tekzip denir.                   cümlelerden hangilerinde yanlışlık yapılmıştır?
            Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde  bilgi   A) Yalnız I    B) Yanlız III   C) I ve III
            yanlışı vardır?                                                 D) II ve III     E) I, II ve III
            A) I            B) II              C) III                  D) IV              E) V




        8.   Şinâsi’nin Tercüman-ı Ahvâl gazetesinde yayımlanan ---- Türk
            edebiyatında  ilk  makale  örneğidir.  Hüseyin  Cahit  Yalçın’ın
            Fransızcadan çevirdiği, Servetifünun dergisinin ka patılmasına
            sebep olan ---- adlı makale ile Ömer Seyfettin’in Genç Kalemler

            dergisinde yayımlanan, Millî Edebiyat’ın dil anlayışını ortaya
            koyan ---- makalesi türün tanınmış örnekle rindendir.

            Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi   11.  Sait Faik’in Hişt, Hişt adlı öyküsünü inceleyen bir eleştirmen,
            sırasıyla getirilmelidir?                              öyküyü şöyle yorumlar:
                                                                   “Hişt diyen kim? Okurken, biz de öykü kişisiyle, sonra bah-
            A)  Müntehabât-ı Eş’arım - Kavgalarım - Türklük Mefkûresi
                                                                   çıvanla birlikte, arıyoruz. Bu konuda metnin doğrudan doğ-
            B)  Tercümân-ı  Ahvâl  Mukaddimesi  -  Edebiyat  ve  Hukuk  -
                                                                   ruya  ilettiği  varsayımları  izliyoruz.  Arkadan  seslenen  biri
               Yeni Lisan
                                                                   mi? Devedikenleri, karabaşlar, yapraklar mı? Kuş mu, yılan
            C)  Tercümân-ı Ahvâl Mukaddimesi- Kavgalarım - Türklük Ülküsü  mı, tosbağa mı, kirpi mi? Çalılar arasında saklanan biri mi?
                                                                   Eşeğin otları yerken çıkardığı ses mi ‘hişt!’? Öykü kişisinin
            D)  Müntehabât-ı Eş’arım - Edebiyat ve Hukuk - Türklük Mefkûresi
                                                                   düştüğü zihinsel bir yanılsama mı? Öykü kişisi kendi kendi-
            E)  Sarf Mecmuası - Kavgalarım - Yeni Lisan
                                                                   ne mi ‘hişt!’ diyor boyuna? Bahçıvan mı? Papazın oğlu mu?
                                                                   Okumamız boyunca  metnin sözcükleriyle bilincimizde uyan-
                                                                   dırılan bu soruların yanıtı hep açık kalıyor. Öykü kişisi için de
        9.   İşte, bir hikâye ortasında ölümün ve hayatın şiiri. Burada Sait   öyle. Bir ara kendi kendine ‘hişt!’ demeye karar vermesi daha
            Faik  âdeta  ölen  dülger  balığının  ta  kendisi  olmuştur.  Ölüm   da karmaşıklaştırıyor durumu bizim için. Öyküdeki kişi sanki
            duygusu ve düşüncesi, insanlarda yaşama sevincini ve var-  vazgeçiyor  ‘hişt!’  diyeni  aramaktan.  Bahçıvanla  söyleşirken
            lığın güzelliği şuurunu kuvvetli surette artırır. Biz Sait Faik’in   bir an işi şakaya vuruyor bu konuda. Metinde dile getirilen bir
            çağdaşları olan Cahit Sıtkı ve Orhan Veli’de de aynı karşıt   dizi varsayımdan bir çıkarsama yapma işi okura kalıyor. (…)
            duygulara rastlarız. Bu duyuş tarzı, estetiğin karşıtların den-  Metinle, dolayısıyla da yazarla bir şeyi paylaşıyoruz. Biz de
            gesi prensibine de uyar ve bu yazarların eserlerinin iç yapısı-  işitiyoruz ‘hişt!’ çağrısını. Metin, yeni bir deney eklemiş oluyor
            nı açıklar.                                            yaşamımıza.  Metnin,  daha  ilk  anda  seslenerek  okuru  içine
                                                                   çekiverdiği soru-yanıt zinciri bu deneyle noktalanıyor.”
            Sait Faik, diğer hikâyelerinde olduğu gibi bu hikâyesinde de
            çevreye geniş yer verir. Yaşamak, çevreye uymak, çevre ile      Bu parçada eleştirmenin izlediği eleştiri türü aşağıdakiler-
            canlı  münasebetler  kurmak  demektir.  Dülger  balığı  kendi   den hangisidir?
            çevresinde mesuttur, çevresini değiştirdi mi ölür.
                                                                   A)  Esere dönük  eleştiri
            Bu parçanın aşağıdaki yazı türlerinden hangisine ait ol-
            duğu söylenebilir?                                     B)  Okura dönük eleştiri

            A) Deneme         B) Fıkra      C) Eleştiri            C)  Yazara dönük eleştiri
                                                                   D)  Topluma dönük eleştiri
                        D) Makale     E) Söyleşi
                                                                   E)  Yapısalcı eleştiri



        154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161