Page 91 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 91

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                   1940 Sonrası Türk Şiiri - Türk Dünyası Şiiri - 1








        1.   uyusun ay büyüsün camlar buğulanmasın             3.   Orta  Anadolu  Abdal  müziği  geleneğinin  en  rafine  temsilci-
            sen uyu uyusun bulutlar uyanmasın                      lerinden biridir. Onun sanatı; müziğin ruhunu kavrayan biri-
                                                                   nin hiçbir yapmacıklığa girişmeden kendini ve hissettiklerini
            ışıklar uyanmasın camlar buğulanmasın
                                                                   saza, söze dökmesidir. Ona anlamlı bir misyon yükleyen ro-
            sen uyu uyanmasın istanbul uyusun
                                                                   mancı Yaşar Kemal’in “bozkırın tezenesi” nitelemesini belki
            karagümrük uyusun fâtih uyusun                         ilk defa duyuyorsunuzdur.
            atatürk bulvarı’nda rüyalar büyüsün                    Bu parçada tanıtılan halk ozanı aşağıdakilerden hangisidir?
            sen uyu uyusun istanbul uyanmasın
                                                                   A) Âşık Veysel Şatıroğlu
            gemiler uyanmasın camlar buğulanmasın
                                                                   B) Neşet Ertaş
            Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?  C) Murat Çobanoğlu
            A)  Hece ölçüsüyle yazıldığı                           D) Davut Sularî
            B)  Noktalama işaretlerine fazla yer verilmediği       E) Âşık Feymani
            C)  Ahenk sağlamak amacıyla sözcük tekrarlarına başvurul-
               duğu
            D)  Birden fazla mısrada mecazımürsel sanatına yer verildiği
            E)  Cumhuriyet Dönemi şiir özelliklerini taşıdığı


                                                               4.   Türk  şiirinin  önemli  kırılma  noktalarından  birini  oluşturan
                                                                   İkinci Yeni şiiri, kendisine gelinceye değin var olan şiir algı
                                                                   ve anlayışlarını yerle bir eder. Kapalı, anlaşılması güç, imge
                                                                   yüklü, soyut ve çoğu zaman da akıl dışı bir söyleyişi yeğler.
                                                                   Dilin var olan yapısını zorlar.
        2.   Garipçiler ölçü ve kafiyeye, mecaza, süse ve suniliğe karşı
                                                                   Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisinin İkinci
            çıkmışlar; yalınlığa önem vermişlerdir.
                                                                   Yeni şiirine ait olduğu söylenemez?
            Buna göre aşağıdaki şiirlerden hangisi Garip Hareketi’ni
                                                                   A) E sesinde yüzlerce trenler yürüdü Galile’de
            benimsemiş şairlerden biri tarafından yazılmış olabilir?
                                                                   B) Akdeniz dudaklı penceresiz sancılı bir çocuk
            A)  Artık demir almak günü gelmişse zamandan
                                                                   C) Örtünemez artık virgül bazı sayfalarla
               Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan
                                                                   D) Garipliğim, mahzunluğum duyurmayın anama
            B)  Sarı saçlarına deli gönlümü
                                                                   E) Anlamaya başladığı ağır ve çekilmez kelimeler içinde dağ
               Bağlamışlar, çözülmüyor Mihriban!
               Ayrılıktan zor belleme ölümü
               Görmeyince sezilmiyor Mihriban!
            C)  Annemi ölmüş gördüm rüyamda
               Ağlayarak uyanışımı hatırlattı bana,
               Bir bayram sabahı
                                                               5.   Gemiler geçer rüyalarımda
               Gökyüzüne kaçırdığım balonuma bakarak
                                                                   Allı pullu gemiler, damların üzerinden;
            D)  Ne içindeyim zamanın,                              Ben zavallı
               Ne de büsbütün dışında;                             Ben yıllardır denize hasret.
               Yekpare, geniş bir anın
                                                                   Biçim ve içerik özellikleri incelendiğinde bu şiirin aşağıdaki
               Parçalanmaz akışında.
                                                                   edebî topluluklardan hangisine ait olduğu söylenebilir?
            E)  Gözlerim gözünde aşkı seçmiyor
                                                                   A) Garipçiler             B) Hisarcılar
               Onlardan kalbime sevda geçmiyor
                                                                   C) Yedi Meşaleciler       D) Toplumcu gerçekçiler
               Ben yordum ruhumu biraz da sen yor
               Çünkü bence şimdi herkes gibisin                                      E) Beş Hececiler



                                                                                                              89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96