Page 95 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 95

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                   1940 Sonrası Türk Şiiri - Türk Dünyası Şiiri - 1








        1.   Aşağıda verilen şiir görüşlerinden hangisi karşısında ve-  3.   Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nın âşık tarzı şiir gelene-
            rilen şaire ait olamaz?                                ğini devam ettiren sanatçılarındandır. Saz çalmayan sanatçı-
                                                                   nın birçok şiirinde hicvedici özelliklere rastlanır. Onun “sev-
            A)  Necip Fazıl Kısakürek: Allah’ı sır ve güzellik yolunda arama
                                                                   gi”  şiirleri  de  birçok  kesim  tarafından  sevilmiştir.  Şiirlerinin
               işi.
                                                                   çoğu bestelenmiştir. Mihriban şiiri bunlardan biridir. Hasan’a
            B)  Ahmet Hâşim: Sıkı bir defne ormanının ortasına bırakı-  Mektuplar  adlı  şiir  kitabı  yoğun  ilgi  gören  sanatçı,  2012’de
               lan  bal  dolu  fağfur  kavanoz  gibi  mana,  şiirin  yaprakları   aramızdan ayrılmıştır.
               içinde gizlenerek her göze görünmez ve yalnız hayalat
               ve kelime kafilelerini, vızıltılı anlar gibi haricen etrafında      Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
               uçuşturur.
                                                                   A) Abdurrahim Karakoç
            C)  Yusuf Ziya Ortaç: Şiirde ölçü bir zincirdir sözcükler için.
                                                                   B) Şeref Taşlıova
               Sözcükleri  kanatlandırmak  bu  zinciri  koparmakla  müm-
                                                                   C) Neşet Ertaş
               kün olabilecektir.
                                                                   D) Âşık Veysel
            D)  Orhan Veli Kanık: Şiiri şiir yapan sadece edasındaki hu-
               susiyettir, o da manaya aittir.                     E) Murat Çobanoğlu
            E)  Cahit Sıtkı Tarancı: Kelimelerle güzel şekiller kurma sa-
               natıdır.















                                                               4.   Ben, sanatlarda tedahüle taraftar değilim. Şiiri şiir, resmi re-
                                                                   sim, musikiyi musiki olarak kabul etmeli. Her sanatın kendine
                                                                   ait hususiyetleri, kendine ait ifade vasıtaları var. Meramı bu
                                                                   vasıtalarla anlatıp bu hususiyetlerin içinde kapalı kalmak hem
        2.   Bir zamanlardı bu gam hanede bir dem vardı            sanatın hakikî kıymetlerine hürmetkâr olmak, hem de bir ceh-
            Gece sahilde sular fecre kadar çağlardı                de, bir emeğe yer vermek demek değil mi? Güzel olanı temin
                                                                   edecek  güçlük  herhâlde  bu  olmalı.  Şiirde  musiki,  musikide
            O çağıltıyla beraber döğünürken def ü cenk
                                                                   resim,  resimde  edebiyat  bu  güçlüğü  yenemeyen  insanların
            Bir güneş dalgalar üstünde doğar rengârenk
                                                                   başvurdukları birer hileden başka bir şey değil. Ayrıca bu sa-
            (…)
                                                                   natlar, öteki sanatların içine girince hakikî değerlerinden de
            Yukarıdaki şiiri Yahya Kemal’e okuyan Orhan Veli,  “Siz bi-  birçok  şeyler  kaybediyor.  Meselâ  bir  şiirde  âhenktar  birkaç
            raz daha gayret etseniz bizi de geçeceksiniz.” diyen Yahya   kelimenin yan yana gelmesinden meydana çıkmış bir musi-
            Kemal’in  övgüsünü  kazanır.  Ancak  Orhan  Veli,  Yahya   kiyi, nağmelerindeki tenevvü ve akorlarındaki zenginlikle mu-
            Kemal’e “Aman efendim, biz bunu alay olsun diye yazıyoruz.”   azzam bir sanat olan sahici musiki yanında küçümsememeye
            yanıtını vererek bu şiir tarzını beğenmediklerini ifade eder.  imkân var mı?
            Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi Orhan Veli’nin      Bu düşünceleri savunan bir kişi aşağıdaki sanatçılardan
            “alaycı şiiri”nin özelliklerinden biri değildir?       hangisiyle çelişmiş olur?
            A) Şiiri değişmez değil, göreceli bir yapıya sahiptir.  A)  Orhan Veli Kanık
            B) Tematik yapı büyük ölçüde bir olay örgüsüne dayanır.  B)  Nâzım Hikmet Ran

            C) Alışılmış dil yerine gerçeküstü bir dil kullanılır.  C)  Melih Cevdet Anday
            D) Nazım ve nesir bir arada bulunamaz.                 D)  Oktay Rifat Horozcu
            E) Anlatım tekniği olarak mizahtan yararlanılabilir.   E)  İlhan Berk



                                                                                                              93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100