Page 99 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 99

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                   1940 Sonrası Türk Şiiri-Türk Dünyası Şiiri - 2








        1.   Cahit Sıtkı Tarancı sanat için sanat ilkesine bağlı kaldı. Ona   3.   Ve sırtım öyle orta yerde dururken kara...
            göre şiir, kelimelerle güzel şekiller kurma sanatıdır. Vezin ve
                                                                   Kapkara gözlükler takıyorum
            kafiyeden kopmamış ama ölçülü veya serbest her türlü şiirin
            güzel olabileceği inancını taşımıştır. Açık ve sade bir üslu-     insan içine çıktıkça-gizlenmek için.
            bu vardır. Çoğu gerçeğe bağlı olan mecazları; derin, karışık
                                                                   Karşısı
            ve şaşırtıcı değildir. Uzak çağrışımlara ve hayal oyunlarına
            pek itibar etmemiştir. Zaman zaman bazı imaj ve sembolle-     kim kimi seviyor duvarı, dalgakıran
            re başvurmuştur. Şiirlerinde en çok yaşama sevinci ve ölüm      Ve kırılan dalgalar
            temalarına yer vermiş, nedense hep ölümün üstüne gitmiştir.
                                                                   uzakta.
            Ayrıca yitik aşklar, mutlu sevdalar, yalnızlık, çocukluk özlemi
            de şiirlerine konu olmuştur.                           Bu parçada aşağıdakilerden hangisi yoktur?

            Aşağıdaki şiirlerden hangisi parçada bilgisi verilen şaire   A) Devrik yapı                   B) Örtük anlatım
            ait olamaz?                                            C) Nesnel izlenim                    D) Yarım bırakılmış cümle
            A)  Güneşe bakacak yerde                                                E) İmge değeri taşıyan çağrışım
               Geceye sarılıp kalmak
               Sükût içinde ufalmak

               Olur, yalnız ölülerde
            B)  Kırıldığını bildiğim halde                     4.   Nedir zaman, nedir?
                                                                   Bir su mu, bir kuş mu?
               Ne diye çemberimi ararım?
                                                                   Nedir zaman, nedir?
               Kursam işlemez oyuncaklarım                         İniş mi, yokuş mu?
               El çocuğu uyur beşiğimde                            Bu dörtlükle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
               Ah yeniden başlamak hayata, çocukluğa, aşka ve sanata!  A)  Ritim hece ölçüsüyle sağlanmıştır.

            C)  Memleket isterim
                                                                   B)  İkinci Yeni şiir geleneğiyle yazılmıştır.
               Gök mavi dal yeşil, tarla sarı olsun
                                                                   C)  İstifham sanatına yer verilmiştir.
               Kuşların çiçeklerin diyarı olsun.
                                                                   D)  Redif ve kafiyeye yer verilmiştir.
            D)  Desem ki vakitlerden bir Nisan akşamıdır           E)  İşlenen tema zamandır.
               Rüzgârların en ferahlatıcısı senden esiyor
               Sende seyrediyorum denizlerin en mavisini

               Ormanların en kuytusunu sende gezmekteyim.

            E)  Gözleri yumuşak yüzü yorgun bileği sert toprak
               Sanma ki harp derdinden geçtim                  5.   1954’te  İlhan  Berk’in  ortalarda  kıpır  kıpır  dolaştığını,  “----”
               Derimin altında ne belalar baygın.                  görüşünü dile getirdiğini görüp Yeditepe’de toplumsal açıdan
                                                                   yeniliğe nasıl bakılması gerektiğini anlatmaya çalışan bir yazı
                                                                   yayımlamıştım.
        2.   Cumhuriyet  Dönemi  Türk  şiirinin  en  uzun  soluklu  şairidir.      Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
            Vatan sevgisini destansı bir boyutla ele alan şair “Türkçem   getirilemez?
            benim  ses  bayrağım.”  sözüyle  Türkçeye  olan  hayranlığını
                                                                   A)  Sanat yenilik içindir.
            dile getirmiştir.
                                                                   B)  Biçim içerikten önce gelir.
            Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   C)  Anlam değil imge önemlidir.
            A) Cahit Zarifoğlu                     B) Cahit Külebi
                                                                   D)  Hayal gücüne ağırlık verilmelidir.
            C) Fazıl Hüsnü Dağlarca                D) Bedri Rahmi Eyüboğlu
                                                                   E)  Sıradan insanlar şiire konu olmalıdır.
                                    E) Sabahattin Kudret Aksal



                                                                                                              97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104