Page 101 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 101
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 3.
ADIM
1940 Sonrası Türk Şiiri - Türk Dünyası Şiiri - 2
1. 1980’li yıllara “çeşitlilik” duygusunun hâkim olduğunu söyle- 2020 AYT
mek mümkündür. Bu dönem şiirlerinde siyasi ve sosyal olay-
4. Ahmet Haşim ve Orhan Veli’nin şiir anlayışlarına dair çalışma ya-
larla birlikte imgeci, geleneksel, mitolojik, metafizik eğilimler
pan bir öğrenci, iki şair arasında kurgusal bir karşılaşma tasarlar.
ve bireysellik görülür.
Bu karşılaşmada iki şair, şiir üzerine hayali bir tartışmaya girişir.
Bu açıklamadan hareketle,
Aşağıdakilerden hangisi bu tartışmada geçebilecek bir
İşçisi, köylüsü, genci ve yaşlısıyla, diyalogdan alınmıştır?
celâlisi, evliyası, ozanı ve azabıyla
A) A. Haşim: Azizim nazımdan ritim ve şekli atarsanız geri-
başı dik, gönlü yüce, eli açık bir halk;
ye bir şey kalmaz!
bilir ki sabırla koruk helva olmaktadır,
O. Veli: Anlam kalır, doğal bir söyleyiş kalır ki mirim, ger-
bilir ki cefa ile kazanılır sefası sürülen.
çek şiir de budur!
dizelerinde aşağıdaki eğilimlerin hangisinden söz edilebilir? B) O. Veli: Mana kadar müzikaliteye önem verseydiniz şiiri-
A) Toplumsal B) Mitolojik niz daha iyi olurdu!
C) Metafizik D) Geleneksel A. Haşim: Şiirde yalınlık aradım ben; süs ve gösteriş de-
ğil efendim!
E) Siyasi
C) O. Veli: Divan nazmının şekillerini, serbest müstezata
kurban edemezsiniz!
A. Haşim: Halk şiirinin imkânları ve hece iyi bir şiir yarat-
mak için yeterlidir!
2. Aynı topluluğun sanatçılarına ait aşağıdaki eserlerden
hangisinin türü farklıdır? D) O. Veli: Şiirimi parnasyen biçimcilikle değil sembollerle
ördüm bendeniz!
A) Teknenin Ölümü
A. Haşim: Saf şiirin peşinde koşarken şiir kuşunu öldür
B) Destan Gibi
C) Mikado’nun Çöpleri E) A. Haşim: Muhterem, nazmı belirsizliğe ve anlaşılmazlı-
ğa hapsettiniz!
D) Vazgeçemediğim
O. Veli: Hayır efendim, söz dizimini değiştirirken şiiri ye-
E) Göçebe Denizin Üstünde
niden icat ettik!
3. 1960 sonrası toplumcu eğilimleriyle öne çıkan genç kuşak şair-
lerinden İsmet Özel Geceleyin Bir Koşu (I), Süreyya Berfe Bir
Gün Mutlaka (II), Ataol Behramoğlu Gün Ola (III) adlı şiir kitapla-
rını aynı zaman diliminde yayımladılar. Nihat Behram Hayatımız
Üstüne Şiirler (IV) Refik Durbaş Hücremde Ay Işığı (V) kitapla-
rıyla, genel tema ve biçim özellikleriyle 1960 sonrası toplumcu
şairler kuşağı içinde yer aldılar. Nihat Behram’ın ilk kitabını kısa
aralıklarla izleyen şiir kitaplarında 1970’li yılların toplumsal acıları
yoğun biçimde yer aldı.
Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için numaralan-
mış eserlerden hangileri yer de ğiştirmelidir?
A) I ve II B) I ve III
C) II ve III D) III ve IV
E) V ve V
99