Page 97 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 97

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                   1940 Sonrası Türk Şiiri-Türk Dünyası Şiiri - 2








        1.   Gençlik  döneminde  Attilâ  İlhan  ve  İkinci  Yeni’nin  etkisiyle   4.   “Dünyada ne kadar şiir varsa o kadar şekil vardır.” düşün-
            imgeli, kapalı ve satirik şiirler yazdı. Şair toplumcu gerçekçi   cesini savunan şair eski Doğu medeniyetinin Hint kültürünü
            şiir ilkelerine yönelerek şiirini yeni biçim arayışları ile besle-  tanımış,  İslam  tasavvufu  ile  Hint  mistisizmini  birleştirmiştir.
            di. Şiirlerini başkaldırı, aşk ve doğa gibi üç ana tema etra-  Şiirleri; masallardan, dinlerden, şairin rüya ve hayallerinden
            fında  geliştirdi.  Sanatçının  en  bilinen  şiiri  Yaşadıklarımdan   gelme sembollerle doludur. Şiirlerini He, Lâmelif ve Om Mani
            Öğrendiğim Bir Şey Var’dır.                            Padme Hum adlı kitaplarında toplamıştır.

            Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?     Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   A)  Asaf Hâlet Çelebi
            A)  Ataol Behramoğlu
                                                                   B)  Sabahattin Kudret Aksal
            B)  İsmet Özel
                                                                   C)  Hilmi Yavuz
            C)  Refik Durbaş
                                                                   D)  Erdem Bayazıt
            D)  Nihat Behram
                                                                   E)  Cahit Zarifoğlu
            E)  Süreyya Berfe









        2.   Sanat hayatını sosyalist düşünce çizgisi ve İslami düşünce
            çizgisi olarak iki dönemde incelemek mümkündür. Her iki dö-
            nemde de sert bir üslup kullanmıştır. Şiirlerindeki ton daima
            yüksektir. 1970’te Ataol Behramoğlu ile Halkın Dostları dergi-
            sini çıkarmış, şiirle ilgili görüşlerini Şiir Okuma Kılavuzu adlı
            kitabında dile getirmiştir.
                                                               5.
            Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?     I.  Nerde beni gül koynunda doğuran,
                                                                       Hamurumu gözyaşıyla yoğuran,
            A) Nihat Behram              B) Cemal Süreya
                                                                       Beşiğimde, layla balam, çağıran,
            C) İsmet Özel                D) Edip Cansever
                                                                       Azerbaycan, benim bahtsız anam oy!
                               E) Refik Durbaş
                                                                       Neçe bir yıl hasretine yanam oy!

                                                                   II. Melek kebi gözel bir kuş,

                                                                           Tal şâhıga kelib kondı.
                                                                       Dedim: “Kuşça, yanımga tüş,

                                                                       Yaş könlimge elem toldı.

                                                                       Biraz küyle, şe’rin söyle,
                                                                       Mahzun ruhım kanat kaksın!
        3.   “İkinci Yeni” ismine karşı çıkarak “Sivil Şiir, Sıkı Şiir, Kara Şiir”
                                                                       Sırlı, gözel nağmelerin
            adlarından birini önermiştir. Parasız yatılı okuduğu için İkinci
                                                                       Emelimnin şem’in yaksın.”
            Yeni’yi “Parasız Yatılı veya Mülkiyeliler Hareketi” olarak de-
            ğerlendirmiştir. 1965’te yayımlanan Bakışsız Bir Kedi Kara ve      Numaralanmış şiirlerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söy-
            1968’de  yayımlanan  Ortodoksluklar  şairin  özel  dilinin  yapı-  lenemez?
            taşları oldu.
                                                                   A)  I. şiirde söz sanatlarına yer verilmiştir.
            Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   B)  II. şiir Türkiye Türkçesiyle söylenmiştir.
            A) Cemal Süreya             B) İlhan Berk              C)  I. şiirde redif ve kafiyeye yer verilmiştir.

            C) Ece Ayhan                D) Edip Cansever           D)  II. şiirde bireysel bir tema işlenmiştir.
                             E) Ülkü Tamer                         E)  Her iki şiir de hece ölçüsüyle yazılmıştır



                                                                                                              95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102