Page 92 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 92
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 1. ADIM
6. Muhabir : Edebiyata karşı ilginiz ne zaman ve nasıl başladı? 8. Güzel halkım,
Senden bir tek alkış beklemeden
Şair : Her akşam yassı kalesinden tellallar çağıran, so-
Salt senin için ağladı durdu kırk yıl
kaklarında yaz boyunca yük yük üzüm, alaca mı-
binlerce şarkım.
sırlar, tenteneli uzun kavunlar taşınan ve geceleri
uzaktan “Şu Zile’den gece de geçtim görmedim
Bitirdim nice dert okulunu,
aman!” diye türküler duyulan Zile, bana sanatı
Yalnız, şununla övünebilirim
sevdirdi.
Bir gün ihanet etmedim insana.
Muhabir : En çok hangi yazarları okudunuz ve hangilerinin Binbir yerinden vurulmuş yüreğimi
tesiri altında kaldınız? Ah, anlatabilsem bir gün sana.
Şair : Devir devir hoşuma giden yazarlar oldu ama bazı- Bu dizelerin biçim ve içerik özellikleri dikkate alındığında
larını ömrüm boyunca sevdim. Türkülerimiz, halk aşağıdaki şiir anlayışlarından hangisini temsil ettiği söy-
şiirimiz; üç beş Batılı şair daima dostum oldular. lenebilir?
Muhabir : Şimdi edebiyat sahasında yeni bir şey hazırlıyor A) Serbest nazım ve toplumcu şiir
musunuz?
B) Saf (öz) şiir
Şair : Atatürk Kurtuluş Savaşı’nda adıyla bir şiir yazmış-
C) Cumhuriyet Dönemi halk şiiri
tım. Son günlerde yazdıklarıma beş on şiir katabi-
D) II. Yeni şiiri
lirsem artık hepsini bir arada yayımlarım.
E) Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiir
Muhabir : İlk yazılarınızla şimdikiler arasında ne gibi bir ay-
rılık görüyorsunuz?
9. Yedi Meşaleciler’i 1940 kuşağına bağlayan ozanlar içinde
Şair : Vezinsiz, kafiyesiz şiir modası çıktığı sırada ilk
Cahit Sıtkı Tarancı ile birlikte şiirde biçim, ses ve iç uyum
şiirlerimi yayımlamıştım. O modaya kapılmadım.
güzelliğine önem veren bir ozandır. Simgeci Fransız oza-
Ben de kendime göre bir şekil peşinde koşup baş-
nı Baudelaire’den esinlenerek özgün bir şiir dili yaratmıştır.
ka ezgi ve deyişler bularak kendimce konuşmaya
Tevfik Fikret’in şiirlerini de günün söyleyişine uyarlayan ----
başladım.
daha çok “Fahriye Abla Şairi” olarak da tanınır.
Bu diyalogda muhabirin sorularına cevap veren şair aşa-
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi geti-
ğıdakilerden hangisidir?
rilmelidir?
A) Behçet Necatigil B) Necati Cumalı
A) Ziya Osman Saba B) Ahmet Kutsi Tecer
C) Bedri Rahmi Eyüboğlu D) Ceyhun Atuf Kansu C) Faruk Nafiz Çamlıbel D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Cahit Külebi E) Ahmet Muhip Dıranas
10. İran’ın Tebriz kenti civarında yaşayan Azeri-Türk asıllı bir
şairdir. Farsça şiirleriyle tanındığından İranlılar onu “Çağdaş
Hafız” olarak niteler. Annesinin ısrarı ile Türkçe şiirler de
yazmıştır. Tasavvufla da ilgilenen şair, Kur’an ayetlerini lev-
halara yazarak hat sanatında da kendini gösterir. Âşık tarzı
şiire, geleneksel söz kalıplarına, atasözleri ve deyimlere yer
7. I. Yeni’nin sanat görüşü ile ilgili aşağıdaki yargılardan vererek yeni bir çığır açmıştır. Güney Azerbaycan Türkçesini
hangisi yanlıştır? ayağa kaldırmış olan şair, kültürü sanatkârane bir şekilde
A) Şiirde ölçü, kafiye ve redif kullanımı reddedilmiştir. işleyerek mahallîden evrensele ulaşmıştır. Şiirleri âdeta bir
destan gibi bütün Türklerin kültür değerlerini canlı, renkli bir
B) Müzik ve resme ait unsurların şiirde kullanılmasına karşı
şekilde yansıtır.
çıkılmıştır.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
C) Sözün doğallığını bozduğu gerekçesiyle edebî sanatlar
A) Bahtiyar Vahapzade
benimsenmemiştir.
B) Şehriyar
D) Konuda sıradanlık, üslupta gerçekçilik ve içtenlik tercih
C) Hafız Nimetullah
edilmiştir.
E) Şiirin toplumsal fayda prensibi etrafında yazılması gerek- D) Aybek
tiğine inanılmıştır. E) Özker Yaşın
90