Page 89 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 89

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        3.

                                    Millî Edebiyat - 1923/1940 Yılları Arası Türk                         ADIM
                                                          Şiiri







        2018 AYT                                               4.   Hiç unutmam. Güzel bir bahar günü, Ömer Seyfettin, Orhan
                                                                   Seyfi ve ben, Gülhane parkına gitmiştik. Sakin bir saatti. Ulu
        1.   • Sanatlı, süslü bir dil ve anlatımdan kaçınılmıştır.
                                                                   ağaçların altında bir bahçe kanepesine oturmuş, edebiyattan
            • Söyleyişte ve anlatımda hitabet tonu egemendir.
                                                                   söz açmıştık. Birdenbire, Ömer, ağaçlarda bir sır arıyormuş
            • Şiirlerde lirik bir söyleyişten ziyade didaktik bir yaklaşım ter-
                                                                   gibi, başını kaldırıp uzun uzun dallara, yapraklara baktı, son-
            cih edilmiştir.
                                                                   ra bize dönerek:
            • Halk şiiri nazım şekilleri ve hece vezni kullanılmıştır.
                                                                   - Cancağızlarım, dedi, tasvirler yapın, tasvirler; şöyle güzel
            Bazı özellikleri verilen edebî dönem veya topluluk aşağı-
                                                                   güzel, açık açık. Biz de hikâyelerimize şiirlerden örnek alalım.
            dakilerden hangisidir?
            A) Millî Edebiyat               B) Servetifünun        Ömer bize yürüyeceğimiz yolu işaret etmek istemişti. Çünkü
                                                                   biz henüz şiirde ne aruza veda etmiş, ne de tam mânası ile
            C) Garip Hareketi               D) Tanzimat
                                                                   açık ve sade Türkçenin kaynağından su içmiştik. Buna rağ-
                              E) Fecriati
                                                                   men, Ömer, bizi, açık ve samimi Türkçeye, o sadelikteki gü-
                                                                   zelliğe davet ediyordu.
        2.   (I) Millî Edebiyat, 1911 yılında Genç Kalemler dergisi ile başla-
                                                                   Bu parçadan hareketle Ömer Seyfettin’in şairlere aşağı-
            yan, dilde sadeleşmeyi savunan, konu olarak Anadolu insanı-
                                                                   daki şiirlerden hangisini örnek verdiği söylenebilir?
            nın hayatını anlatmayı amaçlayan bir edebî anlayıştır. (II) Ziya
            Gökalp hem hece vezni ve dil meselesi ile hem de düşünce ve   A)  Yorgun gözümün halkalarında
            görüşleriyle, Ali Canip de halk için şiir anlayışıyla Millî Edebiyat
                                                                      Güller gibi fecr oldu nümâyan,
            şiirinin temellerini atar. (III) Milliyetçi duygularla şiirler yazılmaya
                                                                      Güller gibi… sonsuz iri güller
            başlanır, millî ve yerli kaynaklara inilmeye çalışılır. (IV) Halk söy-
            leyişlerinden  yararlanılır.  Halk  edebiyatı  nazım  şekillerine  geri      Güller ki kamıştan daha nâlân,
            dönülür. (V) Dönemde aruz-hece vezni tartışmaları yaşanır. Halit      Gün doğdu yazık arkalarında!
            Fahri Aruza Veda adlı şiirinde hece ile aruz tartışmalarını işler.
                                                                   B)  Vefâsız Aslı’ya yol gösteren bu,
            Bu parçada numaralandırılmış cümlelerin hangisinde bil-
            gi yanlışı vardır?                                        Kerem’in sazına cevap veren bu,
                                                                      Kuruyan gözlere yaş gönderen bu
            A) I               B) II               C) III              D) IV                E) V
                                                                      Sızmadı toprağa çoban çeşmesi

        2020 AYT                                                   C)  Ki hamûşâne dem-be-dem ağlar.
                                                                      Ey uçarken düşüp ölen kelebek,
        3.   XIX. yüzyılın sonlarına doğru Türk şiiri millî kaygıların öne çıktığı
            yeni bir zeminde yol alır. Aynı süreçte ---- milliyetçi bir çıkış yapa-     Bir beyâz rîşe-i cenâh-ı melek
            rak döneminin bireyci ve biçimci şiir anlayışına tarihî ve romantik
                                                                   D)  Yeter artık nezâremiz güzelim
            bir alternatif geliştirir. Hemen sonrasında Genç Kalemler hare-
            keti içerisinde şiir ve millî şuuru birleştiren, II. Meşrutiyet Dönemi      O senin mevti görmemiş dîden
            boyunca egemen olacak biçim ve içerik anlayışının temellerini      Korkarım incinir bu rü’yetten;
            Türkçü bir düşünsel tutumla atan ---- kendini gösterir. Bu arada      Gel, bahâr-ı hayali seyredelim
            Servetifünun şiirinin öncülerinden biri olan ve parnasizmden et-
            kilenerek yazdığı bireysel şiirlerin ardından sosyal konulara ilgi   E)  Eyvâh!... ne yer, ne yâr kaldı,
            duyan ---- başlangıçtaki sanat anlayışından oldukça uzaklaşarak      Gönlüm dolu âh ü zâr kaldı.
            toplumsal faydacı bir çizgiye varır. Bu dönemde kendine özgü bi-     Şimdi buradaydı, gitti, elden,
            reysel tutumuyla ortaya çıkan ---- dışındaki Fecriaticiler de millî
                                                                      Gitti ebede gelip ezelden.
            zemine geçip toplumcu bir hassasiyetin ağır bastığı, şiirselliğin
            millî şuur ve kaygıların gerisinde kaldığı bir görüş benimser.
            Bu  parçada  boş  bırakılan  yerlere  aşağıdaki  şairlerden
            hangisi getirilemez?
            A) Tevfik Fikret                  B) Mehmet Emin Yurdakul

            C) Ziya Gökalp                  D) Mehmet Akif Ersoy
                                           E) Ahmet Haşim



                                                                                                              87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94