Page 105 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 105

TYT • TÜR                                                             2. ADIM • 3. DENEME

            22.   Lise  çağlarında  okumaya  hevesli  bir  genç  olarak   24.   Epiktetos kendisine yapılan kötülüğe karşı koyup öç
                ünlü  yazarın  evine  gittiğimde  çok  heyecanlıydım.   almanın nesinin kötü olduğunu soran birisine “Dostum
                Romanlarına hayran olduğum bu yazarın söyleyece-  sana kötülük yapılmamıştır. Çünkü iyi ve kötü senin
                ği tek bir cümle bile bir yazar olmayı isteyen benim   iradene bağlıdır. Zaten herhangi birisi sana haksızlık
                için çok önemliydi. Büyük bir merakla “Romanlarınızı   ederek kendini yaralamış ve kötülemiş ise bu haksızlı-
                yazarken  en  çok  neye  dikkat  ediyorsunuz?”  diye   ğa karşılık vererek niçin sen de kendini yaralamak ve
                sordum. Usta yazar uzun uzun düşündükten sonra
                “Romanlarımdaki  karakterlerin  benim  bir  kopyam   kötülemek istiyorsun?” demiştir.
                olmamasına!..”  dedi  ve  ekledi:  “Onlar  kendileri  gibi      Aşağıdakilerden hangisi bu parçadaki düşünceyi
                olmalı; sözcükler de bana ait değil, onların olmalı.”
                                                              destekler niteliktedir?
                Bu parçada sözü edilen usta yazarın vurgulamak   A)  İnsan davranışlarını, içinde bulunduğu toplumun
                istediği aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                değerler sistemi belirler.
                A)  Romanda yaratılan karakterler yazarın kişiliğinden   B)  Kötülük,  sadece  insanın  kendi  iradesine  bağlı
                  değil yaşanılan gerçekliğin içinden doğmalıdır.
                                                                davranışlarıyla sınırlıdır.
                B)  Bir romandaki kişiler kendilerine has bir şahsiye-
                  te ve o şahsiyete uygun bir dile sahip olmalıdır.   C)  Haksızlığa uğrayan insanlar, kendi dünyalarında
                                                                yalnız yaşamayı seçer.
                C)  Roman  kahramanlarının  taşıdıkları  özellikler  ile
                  konuştukları dil arasında uyum bulunmalıdır.        D)  İnsan, ancak kendisine yapılan davranışı karşı-
                                                                sındakine yansıtırsa kendini iyi hisseder.
                D)  Başarılı  bir  roman  yazarı,  yarattığı  karakterleri
                  etkileyici kılmak için seçkin bir dil kullanmalıdır.      E)  İnsan iradesi zıtlıkları doğru zamanda ortaya çı-
                                                                kararak kendini korur.
                E)  Bir romancı, içinde yaşadığımız dünyaya benze-
                  meyen yeni bir dünya yaratmayı amaçlamalıdır.
                                                          25.  Felsefe tarihi kitapları, bizi bir yere ve zamana uyum-
                                                              lu  kılmak  gibi  bir  görevi  yerine  getirir.  Ama  felsefe
                                                              tarihi  kitaplarında  hapsolup  kalmak,  felsefe  eğitimi
            23.  Behçet Necatigil; Garipçilerle kimi şiirlerinde tematik
                bir birlikteliğe sahip olmasına rağmen onların ironik,   alanlar ya da felsefe yapmaya yönelenler açısından
                bireyin iç dünyasına pek yer vermeyen üsluplarından   tam anlamıyla kısırlık olur. Bir felsefe tarihi kitabı ha-
                uzak durmayı tercih etmiştir. Orta hâlli insanların ha-  rita  gibidir,  bu  haritada  felsefeciler  ve  eserleri  hak-
                yatını kimi zaman trajik, kimi zaman da dramatik bir   kında genel bilgiler bulunur. Bu haritanın yol gösteri-
                üslupla irdelemiştir. Garip’in şiiri sıradana indirgeyen   ciliğinde felsefe dünyasını genel çizgileriyle tanımak
                anlayışının  tam  da  karşısında  yer  alarak  onu  hem   mümkündür.  Fakat  haritaya  bakarak  ya  da  harita
                biçim  hem  de  içerik  yönünden  önemsemiş,  şiirimi-  ezberleyerek  bu  dünyayı,  bu  dünyanın  bir  parçası-
                ze yeni çıkış yolları aramıştır. Bu katmanlı şiir dilinin   nı veya bir bölümünü gerçek bir biçimde kavramak
                oluşmasında Necatigil’in dil estetiği, kültür ve gelene-  olası  değildir;  bunu  yapabilmek  için  haritanın  içine
                ği önemseyen tutumunun yanında katmanlı bir anla-
                tım oluşturmak istemesinin de önemli bir payı vardır.  girmek zorunludur.
                                                              Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıdaki-
                Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi söyle-
                nemez?                                        lerin hangisidir?
                A)  Behçet Necatigil ve Garipçiler şiirlerinde benzer   A)  Felsefe, insanın dünya içindeki yerini anlamasını
                  konuları kullanmıştır.                        sağlayan sistemli bir düşüncedir.
                B)  Necatigil,  şiirlerinde  insanların  duygularına  yer   B)  Felsefe tarihleri, zıt felsefi düşünceleri ortaya ko-
                  vermiştir.                                    yarak okuyucuya bir perspektif sunar.
                C)  Necatigil şiiri şiir yapan her unsura değer vermiş,   C)  Felsefe ile ilgilenen insanlar üretken olmak için
                  bu yönüyle Garipçilerden ayrılmıştır.         felsefe dışındaki alanlardan beslenmelidir.
                D)  Necatigil’e göre ironi şiiri sıradanlaştıran ve şiirde   D)  Felsefe  tarihleri,  insanların  karmaşık  felsefi  dü-
                  kesinlikle yer almaması gereken bir unsurdur.
                                                                şünceler arasında kaybolmasını önler.
                E)  Garipçilerin  şiirlerinde  sıradanlık,  gülmece  ve
                                                              E)  Felsefenin  gerçek  verimine  ulaşmak  için  felsefi
                  alay unsurları görülür.
                                                                düşüncenin kendisine yönelmek gerekir.


                                                       103                           Diğer sayfaya geçiniz.
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110