Page 105 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 105
TYT • TÜR 2. ADIM • 3. DENEME
22. Lise çağlarında okumaya hevesli bir genç olarak 24. Epiktetos kendisine yapılan kötülüğe karşı koyup öç
ünlü yazarın evine gittiğimde çok heyecanlıydım. almanın nesinin kötü olduğunu soran birisine “Dostum
Romanlarına hayran olduğum bu yazarın söyleyece- sana kötülük yapılmamıştır. Çünkü iyi ve kötü senin
ği tek bir cümle bile bir yazar olmayı isteyen benim iradene bağlıdır. Zaten herhangi birisi sana haksızlık
için çok önemliydi. Büyük bir merakla “Romanlarınızı ederek kendini yaralamış ve kötülemiş ise bu haksızlı-
yazarken en çok neye dikkat ediyorsunuz?” diye ğa karşılık vererek niçin sen de kendini yaralamak ve
sordum. Usta yazar uzun uzun düşündükten sonra
“Romanlarımdaki karakterlerin benim bir kopyam kötülemek istiyorsun?” demiştir.
olmamasına!..” dedi ve ekledi: “Onlar kendileri gibi Aşağıdakilerden hangisi bu parçadaki düşünceyi
olmalı; sözcükler de bana ait değil, onların olmalı.”
destekler niteliktedir?
Bu parçada sözü edilen usta yazarın vurgulamak A) İnsan davranışlarını, içinde bulunduğu toplumun
istediği aşağıdakilerden hangisidir?
değerler sistemi belirler.
A) Romanda yaratılan karakterler yazarın kişiliğinden B) Kötülük, sadece insanın kendi iradesine bağlı
değil yaşanılan gerçekliğin içinden doğmalıdır.
davranışlarıyla sınırlıdır.
B) Bir romandaki kişiler kendilerine has bir şahsiye-
te ve o şahsiyete uygun bir dile sahip olmalıdır. C) Haksızlığa uğrayan insanlar, kendi dünyalarında
yalnız yaşamayı seçer.
C) Roman kahramanlarının taşıdıkları özellikler ile
konuştukları dil arasında uyum bulunmalıdır. D) İnsan, ancak kendisine yapılan davranışı karşı-
sındakine yansıtırsa kendini iyi hisseder.
D) Başarılı bir roman yazarı, yarattığı karakterleri
etkileyici kılmak için seçkin bir dil kullanmalıdır. E) İnsan iradesi zıtlıkları doğru zamanda ortaya çı-
kararak kendini korur.
E) Bir romancı, içinde yaşadığımız dünyaya benze-
meyen yeni bir dünya yaratmayı amaçlamalıdır.
25. Felsefe tarihi kitapları, bizi bir yere ve zamana uyum-
lu kılmak gibi bir görevi yerine getirir. Ama felsefe
tarihi kitaplarında hapsolup kalmak, felsefe eğitimi
23. Behçet Necatigil; Garipçilerle kimi şiirlerinde tematik
bir birlikteliğe sahip olmasına rağmen onların ironik, alanlar ya da felsefe yapmaya yönelenler açısından
bireyin iç dünyasına pek yer vermeyen üsluplarından tam anlamıyla kısırlık olur. Bir felsefe tarihi kitabı ha-
uzak durmayı tercih etmiştir. Orta hâlli insanların ha- rita gibidir, bu haritada felsefeciler ve eserleri hak-
yatını kimi zaman trajik, kimi zaman da dramatik bir kında genel bilgiler bulunur. Bu haritanın yol gösteri-
üslupla irdelemiştir. Garip’in şiiri sıradana indirgeyen ciliğinde felsefe dünyasını genel çizgileriyle tanımak
anlayışının tam da karşısında yer alarak onu hem mümkündür. Fakat haritaya bakarak ya da harita
biçim hem de içerik yönünden önemsemiş, şiirimi- ezberleyerek bu dünyayı, bu dünyanın bir parçası-
ze yeni çıkış yolları aramıştır. Bu katmanlı şiir dilinin nı veya bir bölümünü gerçek bir biçimde kavramak
oluşmasında Necatigil’in dil estetiği, kültür ve gelene- olası değildir; bunu yapabilmek için haritanın içine
ği önemseyen tutumunun yanında katmanlı bir anla-
tım oluşturmak istemesinin de önemli bir payı vardır. girmek zorunludur.
Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıdaki-
Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi söyle-
nemez? lerin hangisidir?
A) Behçet Necatigil ve Garipçiler şiirlerinde benzer A) Felsefe, insanın dünya içindeki yerini anlamasını
konuları kullanmıştır. sağlayan sistemli bir düşüncedir.
B) Necatigil, şiirlerinde insanların duygularına yer B) Felsefe tarihleri, zıt felsefi düşünceleri ortaya ko-
vermiştir. yarak okuyucuya bir perspektif sunar.
C) Necatigil şiiri şiir yapan her unsura değer vermiş, C) Felsefe ile ilgilenen insanlar üretken olmak için
bu yönüyle Garipçilerden ayrılmıştır. felsefe dışındaki alanlardan beslenmelidir.
D) Necatigil’e göre ironi şiiri sıradanlaştıran ve şiirde D) Felsefe tarihleri, insanların karmaşık felsefi dü-
kesinlikle yer almaması gereken bir unsurdur.
şünceler arasında kaybolmasını önler.
E) Garipçilerin şiirlerinde sıradanlık, gülmece ve
E) Felsefenin gerçek verimine ulaşmak için felsefi
alay unsurları görülür.
düşüncenin kendisine yönelmek gerekir.
103 Diğer sayfaya geçiniz.