Page 107 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 107
TYT • TÜR 2. ADIM • 3. DENEME
29. Bir dili doğru öğrenip kullanmanın kanıtı o dilde oku- 30. Afazi; nörologların, psikologların, dil bilimcilerin ve ko-
yup konuşabilmenin yanı sıra duygu ve düşüncelerin nuşma terapistlerinin üzerinde durdukları; nedenlerini,
yazılı olarak anlaşılır bir şekilde ifade edilmesidir. tedavi tekniklerini inceledikleri bir konudur. Afazi sözcü-
Yazılı anlatım; her türlü olay, düşünce, durum ve ğünü ilk kez 1874’te Trousseau kullanmıştır ve afazik
kişide konuşma bozukluğundan daha farklı bir şeyler
duyguları, dili en güzel şekilde kullanarak belli bir
olduğunu belirtmiştir. Afazi sözel ve işitsel iletişimi etkile-
plan dâhilinde başkalarına ve yarınlara ulaştırmaya
yen ve aynı zamanda da farklı derecelerdeki dil bozuk-
ve böylece kalıcılığını sağlamaya imkân veren bir
luklarını içeren genel bir terimdir. Afazi beyin kabuğunda
araçtır. Herkes büyük yazar olamasa da isteyen,
ortaya çıkan, beyin dokularının bir seri nedenle incinme-
biraz çaba gösteren herkes dilini iyice öğrenebilir; sine bağlı oldukça karmaşık bir durumdur. İncelenmeye
duygu ve düşüncelerini doğru anlatabilir ve amacı- başlandığı ilk yıllardan itibaren afazi, erken çocukluk dö-
nı düzgün bir şekilde yazıya dökebilir. Başkalarıyla neminde ortaya çıktığında gelişimsel problemler ya da
iletişim kurmanın, kendimizi anlatmanın bir yolu da öğrenme güçlükleri ile daha ileriki yaşlarda ise psikiyat-
yazmadır. rik konuşma bozuklukları ile özellikle şizofrenide ortaya
çıkan konuşma bozuklukları ile karıştırılmıştır.
Bu parçadan aşağıdakilerden hangisi çıkarıla-
maz? Bu parçadan afazi ile ilgili aşağıdakilerden hangi-
sine değinilmemiştir?
A) Yazma eyleminin sadece iyi yazabilenler tarafın-
dan yapılabileceği A) İlk kez 19. yüzyılda adı konulan bir rahatsızlık ol-
duğuna
B) Kalıcı eser bırakmak isteyenlerin yazmaya baş-
vurduğu B) Farklı hastalıkların belirtileriyle karıştırıldığına
C) Yazılı anlatım yoluyla geleceğe mesaj bırakıldığı C) Beyinde yaşanan olumsuzluklar yüzünden oluş-
tuğuna
D) Yazmanın iletişimin yollarından biri olduğu
D) Farklı yaş gruplarında benzer belirtilerle ortaya
E) Yazarken belli bir düzene uyulduğu çıktığına
E) Şiddeti kişiden kişiye göre değişen bir hastalık
olduğuna
31. Sevilen sanatçı; şairlerin birer toplum önderi olmala-
rı, insanları her türlü konuda doğruya yönlendirmeleri
gerektiği üzerinde özellikle durmuştur. Ona göre şair,
toplumda söz sahibi olmalı; toplumsal sorunlara çö-
züm üretmeye çalışmalı; gerekirse bunun için politika
bile yapabilmelidir. Ancak toplumumuzda insanların,
şairlerin kişiliğine bakışları çok peşin yargılı ve şa-
şılacak kadar çocukçadır. Bu bakışa göre şairin şiir
dışında söyleyebileceği bir şey yoktur. Onlar ----.
Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre
aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A) siyasal düşüncelerin şiirle anlatılmasının şiirin
değerini ortadan kaldıracağını düşünürler
B) şairin şairliğini alkışlarlar ama onun lider olabilme
hakkını kabul etmekte ipe un sererler
C) şairin insanları her türlü konuda doğruya yönlen-
direbilme vasfını gerekli görürler
D) toplumda söz sahibi olan şairin, şiirini feda ettiği
görüşündedirler
E) şairlerin kişiliklerinin şiiriyle yorumlanması gerek-
tiğini öğrenmişlerdir
105 Diğer sayfaya geçiniz.