Page 107 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 107

TYT • TÜR                                                             2. ADIM • 3. DENEME

            29.  Bir dili doğru öğrenip kullanmanın kanıtı o dilde oku-  30.   Afazi; nörologların, psikologların, dil bilimcilerin ve ko-
                yup konuşabilmenin yanı sıra duygu ve düşüncelerin   nuşma  terapistlerinin  üzerinde  durdukları;  nedenlerini,
                yazılı  olarak  anlaşılır  bir  şekilde  ifade  edilmesidir.   tedavi tekniklerini inceledikleri bir konudur. Afazi sözcü-
                Yazılı  anlatım;  her  türlü  olay,  düşünce,  durum  ve   ğünü ilk kez 1874’te Trousseau kullanmıştır ve afazik
                                                              kişide  konuşma  bozukluğundan  daha  farklı  bir  şeyler
                duyguları,  dili  en  güzel  şekilde  kullanarak  belli  bir
                                                              olduğunu belirtmiştir. Afazi sözel ve işitsel iletişimi etkile-
                plan dâhilinde başkalarına ve yarınlara ulaştırmaya
                                                              yen ve aynı zamanda da farklı derecelerdeki dil bozuk-
                ve  böylece  kalıcılığını  sağlamaya  imkân  veren  bir
                                                              luklarını içeren genel bir terimdir. Afazi beyin kabuğunda
                araçtır.  Herkes  büyük  yazar  olamasa  da  isteyen,
                                                              ortaya çıkan, beyin dokularının bir seri nedenle incinme-
                biraz  çaba  gösteren  herkes  dilini  iyice  öğrenebilir;   sine bağlı oldukça karmaşık bir durumdur. İncelenmeye
                duygu ve düşüncelerini doğru anlatabilir ve amacı-  başlandığı ilk yıllardan itibaren afazi, erken çocukluk dö-
                nı düzgün bir şekilde yazıya dökebilir. Başkalarıyla   neminde ortaya çıktığında gelişimsel problemler ya da
                iletişim kurmanın, kendimizi anlatmanın bir yolu da   öğrenme güçlükleri ile daha ileriki yaşlarda ise psikiyat-
                yazmadır.                                     rik konuşma bozuklukları ile özellikle şizofrenide ortaya
                                                              çıkan konuşma bozuklukları ile karıştırılmıştır.
                Bu  parçadan  aşağıdakilerden  hangisi  çıkarıla-
                maz?                                          Bu parçadan afazi ile ilgili aşağıdakilerden hangi-
                                                              sine değinilmemiştir?
                A)  Yazma eyleminin sadece iyi yazabilenler tarafın-
                  dan yapılabileceği                          A)  İlk kez 19. yüzyılda adı konulan bir rahatsızlık ol-
                                                                duğuna
                B)  Kalıcı eser bırakmak isteyenlerin yazmaya baş-
                  vurduğu                                     B)  Farklı hastalıkların belirtileriyle karıştırıldığına
                C)  Yazılı anlatım yoluyla geleceğe mesaj bırakıldığı  C)  Beyinde yaşanan olumsuzluklar yüzünden oluş-
                                                                tuğuna
                D)  Yazmanın iletişimin yollarından biri olduğu
                                                              D)  Farklı  yaş  gruplarında  benzer  belirtilerle  ortaya
                E)  Yazarken belli bir düzene uyulduğu          çıktığına
                                                              E)  Şiddeti  kişiden  kişiye  göre  değişen  bir  hastalık
                                                                olduğuna



                                                          31.  Sevilen sanatçı; şairlerin birer toplum önderi olmala-
                                                              rı, insanları her türlü konuda doğruya yönlendirmeleri
                                                              gerektiği üzerinde özellikle durmuştur. Ona göre şair,
                                                              toplumda söz sahibi olmalı; toplumsal sorunlara çö-
                                                              züm üretmeye çalışmalı; gerekirse bunun için politika
                                                              bile yapabilmelidir. Ancak toplumumuzda insanların,
                                                              şairlerin kişiliğine bakışları çok peşin yargılı ve şa-
                                                              şılacak kadar çocukçadır. Bu bakışa göre şairin şiir
                                                              dışında söyleyebileceği bir şey yoktur. Onlar ----.

                                                              Bu  parçanın  sonuna  düşüncenin  akışına  göre
                                                              aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
                                                              A)  siyasal  düşüncelerin  şiirle  anlatılmasının  şiirin
                                                                değerini ortadan kaldıracağını düşünürler
                                                              B)  şairin şairliğini alkışlarlar ama onun lider olabilme
                                                                hakkını kabul etmekte ipe un sererler
                                                              C)  şairin insanları her türlü konuda doğruya yönlen-
                                                                direbilme vasfını gerekli görürler
                                                              D)  toplumda söz sahibi olan şairin, şiirini feda ettiği
                                                                görüşündedirler
                                                              E)  şairlerin kişiliklerinin şiiriyle yorumlanması gerek-
                                                                tiğini öğrenmişlerdir


                                                       105                           Diğer sayfaya geçiniz.
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112