Page 106 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 106

TYT • TÜR                                                             2. ADIM • 3. DENEME

            26.   I.   Onlara göre insan, her tür gereksinmeye olan ba-  28.  ----. Evliya Çelebi mesela, ardında o kadar büyük bir
                  ğımlılığından kurtulmalıdır.                metin bıraktı ki bir otobiyografisi olmasa da dikkatli
                                                              bakarsanız bütün hayatı o satırların arasında gizlidir.
                II.  Diogenes  bu  öğretiyi  eyleme  dönüştürerek  ger-  Ben de bu tarihî şahsiyetlerin arkalarında bıraktıkları
                  çek erdeme ancak bu şekilde ulaşılacağını savu-
                  nurken rivayete göre yaşamını bir fıçının içinde   eserlerden yola çıkarak, onların bugüne ulaşmalarını
                  devam ettirmeye vardırıp toplumsal gereksinme-  sağlayan  yeteneklerine  odaklanarak  yazıyorum  ro-
                  lerden kendisini tamamen yalıtmaya yönelmiştir.   manlarımı. Nitekim Mimar Sinan’ın ardında bıraktığı
                                                              eserler de onun hayatına dair pek çok hikâye barın-
                III.  Bu  rivayetten  hareketle  kiniklerin  temel  felsefi   dırır. Asıl hikâye, yazılanlardan ziyade yazılmayan-
                  konumları, zamanın uygarlık değerlerine yönelik   da, anlatılmayanlarda gizlidir. Ben de romanlarımı bu
                  aldırmaz tavırları ve eleştirel yaklaşımları tarafın-  dile getirilmeyenlere bakarak kurguluyorum.
                  dan şekillenir.
                                                               I. Bir yazar için otobiyografinin ne denli önemli oldu-
                IV.  Onların temel etik ilkesi erdemdir ve bundan an-  ğu, o yazarla ilgili bir eser kaleme alırken ortaya
                  ladıkları da insanın özgürlüğü ve kendi iç bağım-  çıkar
                  sızlığı ile yaşamını sürdürmesidir.
                                                              II. Bir yazarın kurguladığı her karakter, her mekân,
                V.  Kinizme  ün  kazandıran  dolayısıyla  kinizmin  ya-  her zaman boyutu, aslında yazarın dünyaya bakı-
                  yılmasını  sağlayan  filozof  Sinoplu  Diogenes’dir   şını da yansıtır
                  ve onun kinik tasarısı, ilksel olana geri dönmek
                  üzerine kuruludur.                          III. Tarihe mal olmuş önemli şahsiyetleri değerlendi-
                                                                rirken yaşadıkları dönemin şartlarını göz önünde
                Yukarıda numaralanmış cümleler anlamlı bir bütün   bulundurmak gerekir
                oluşturacak biçimde sıralandığında hangisi baştan
                üçüncü olur?                                  Bu parçanın başına düşüncenin akışına göre yu-
                                                              karıdakilerden hangileri getirilebilir?
                     A) I           B) II             C) III          D) IV          E) V
                                                              A) Yalnız I   B) Yalnız II          C) Yalnız III
                                                                     D) I ve II        E) II ve III
            27.  Metni  kısaltmaktan  kaçınmamak,  atılan  cümlelere
                hiç acımamak gerekir. Hiçbir şey sırf var olduğu için,
                sırf yazılmış olduğu için kıymetli olamaz. Aynı düşün-
                cenin çeşitlemeleri gibi duran cümleler, çoğu zaman,
                yazarın henüz tam hâkim olamadığı bir şeyi kavra-
                maya yönelik farklı çabalarının anlatımıdır. O zaman
                en iyi formülü seçmek ve daha da geliştirmek gerekir.
                Kurgunun gerektirdiği durumlarda düşünceleri hatta
                doğurgan olanları bile bir yana atmak yazı tekniğinin
                önemli bir yönüdür. Tıpkı sofradayken son kırıntıları
                yemekten kaçınmaya benzer bu.

                Bu  parçada  anlatılmak  istenen  aşağıdakilerden
                hangisidir?
                A)  Düşünceleri etkili kılmak için ayrıntılı bir anlatım
                  tercih edilmelidir.
                B)  Bir metnin değeri ile hacmi arasında herhangi bir
                  ilişki yoktur.
                C)  Bir metinde yer alan gereksiz ayrıntılar, metnin
                  değerini azaltır.
                D)  Uzun metinlerde yazarın vermek istediği mesaj-
                  lar belirsizleşir.
                E)  Bir yazar, kurguda ustalaşmak için yeni formüller
                  kullanmalıdır.



                                                       104                           Diğer sayfaya geçiniz.
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111