Page 106 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 106
TYT • TÜR 2. ADIM • 3. DENEME
26. I. Onlara göre insan, her tür gereksinmeye olan ba- 28. ----. Evliya Çelebi mesela, ardında o kadar büyük bir
ğımlılığından kurtulmalıdır. metin bıraktı ki bir otobiyografisi olmasa da dikkatli
bakarsanız bütün hayatı o satırların arasında gizlidir.
II. Diogenes bu öğretiyi eyleme dönüştürerek ger- Ben de bu tarihî şahsiyetlerin arkalarında bıraktıkları
çek erdeme ancak bu şekilde ulaşılacağını savu-
nurken rivayete göre yaşamını bir fıçının içinde eserlerden yola çıkarak, onların bugüne ulaşmalarını
devam ettirmeye vardırıp toplumsal gereksinme- sağlayan yeteneklerine odaklanarak yazıyorum ro-
lerden kendisini tamamen yalıtmaya yönelmiştir. manlarımı. Nitekim Mimar Sinan’ın ardında bıraktığı
eserler de onun hayatına dair pek çok hikâye barın-
III. Bu rivayetten hareketle kiniklerin temel felsefi dırır. Asıl hikâye, yazılanlardan ziyade yazılmayan-
konumları, zamanın uygarlık değerlerine yönelik da, anlatılmayanlarda gizlidir. Ben de romanlarımı bu
aldırmaz tavırları ve eleştirel yaklaşımları tarafın- dile getirilmeyenlere bakarak kurguluyorum.
dan şekillenir.
I. Bir yazar için otobiyografinin ne denli önemli oldu-
IV. Onların temel etik ilkesi erdemdir ve bundan an- ğu, o yazarla ilgili bir eser kaleme alırken ortaya
ladıkları da insanın özgürlüğü ve kendi iç bağım- çıkar
sızlığı ile yaşamını sürdürmesidir.
II. Bir yazarın kurguladığı her karakter, her mekân,
V. Kinizme ün kazandıran dolayısıyla kinizmin ya- her zaman boyutu, aslında yazarın dünyaya bakı-
yılmasını sağlayan filozof Sinoplu Diogenes’dir şını da yansıtır
ve onun kinik tasarısı, ilksel olana geri dönmek
üzerine kuruludur. III. Tarihe mal olmuş önemli şahsiyetleri değerlendi-
rirken yaşadıkları dönemin şartlarını göz önünde
Yukarıda numaralanmış cümleler anlamlı bir bütün bulundurmak gerekir
oluşturacak biçimde sıralandığında hangisi baştan
üçüncü olur? Bu parçanın başına düşüncenin akışına göre yu-
karıdakilerden hangileri getirilebilir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) II ve III
27. Metni kısaltmaktan kaçınmamak, atılan cümlelere
hiç acımamak gerekir. Hiçbir şey sırf var olduğu için,
sırf yazılmış olduğu için kıymetli olamaz. Aynı düşün-
cenin çeşitlemeleri gibi duran cümleler, çoğu zaman,
yazarın henüz tam hâkim olamadığı bir şeyi kavra-
maya yönelik farklı çabalarının anlatımıdır. O zaman
en iyi formülü seçmek ve daha da geliştirmek gerekir.
Kurgunun gerektirdiği durumlarda düşünceleri hatta
doğurgan olanları bile bir yana atmak yazı tekniğinin
önemli bir yönüdür. Tıpkı sofradayken son kırıntıları
yemekten kaçınmaya benzer bu.
Bu parçada anlatılmak istenen aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Düşünceleri etkili kılmak için ayrıntılı bir anlatım
tercih edilmelidir.
B) Bir metnin değeri ile hacmi arasında herhangi bir
ilişki yoktur.
C) Bir metinde yer alan gereksiz ayrıntılar, metnin
değerini azaltır.
D) Uzun metinlerde yazarın vermek istediği mesaj-
lar belirsizleşir.
E) Bir yazar, kurguda ustalaşmak için yeni formüller
kullanmalıdır.
104 Diğer sayfaya geçiniz.