Page 108 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 108
TYT • TÜR 2. ADIM • 3. DENEME
32. Avustralyalı astronomların liderliğini yaptığı bilim in- 34. (I) Ben çektiğim fotoğraflarda hep bir insan objesi-
sanlarından oluşan bir ekip, son dokuz milyar yılın ni kadrajıma koyarak onun ifadesini, hareketlerini,
en hızlı büyüyen kara deliğini keşfettiklerini açıkladı. bakışını yakalamayı daha çekici buldum. (II) Nilüfer
Kara deliğin her saniyede Dünya büyüklüğünde bir
kütleyi yuttuğu belirtildi. Amerikan Ulusal Havacılık Demir nasıl haber fotoğrafçılığına, Kevin Carter nasıl
ve Uzay Dairesi (NASA) kara deliği uzayda belirli belgesel fotoğrafçılığına ilgi duyduysa ben de Yousuf
nicelikteki maddenin kendi içine doğru çöktüğü bir Karsh’ın portre fotoğraflarını, Helmut Newton’ın kav-
bölge olarak tanımlıyor. Bu bölgede yer çekimi o ka- ramsal sanat fotoğraflarını, Ara Güler’in İstanbul’unu
dar güçlü ki oradan ışık da dâhil hiçbir şeyin kaçması görünce büyülendim. (III) İki tane paraflash satın al-
mümkün değil. Tespit edilen son kara deliğin etrafın- dım ve evimin bodrum katını yenileyerek kendi fotoğ-
daki ışık halesinin Samanyolu galaksisinin ışığından
7000 kat daha parlak olduğu açıklandı. Bu sayede raf stüdyomu yaptım. (IV) Amatör bir ruhla sanatı in-
kaliteli ekipmana sahip amatör astronomlar tarafın- sanla birleştirmeye ve kendimce bir şeyler çıkarmaya
dan da görülmesinin mümkün olduğu ifade edildi. başladım. (V) Ardından da bir site açtım ve oradan
Avustralya Ulusal Üniversitesi öncülüğünde yapılan fotoğraflarımı paylaşmaya başladım.
çalışmada, New South Wales ve Güney Afrika’nın
Cape Town kentindeki teleskopların kullanıldığı açık- Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangi-
landı.
sinden sonra “İnsanı, doğayı, gözlerin içinde o ışığı
Bu parçada kara delikle ilgili aşağıdakilerin han- birleştirmeleri, insandaki o ‘an’ı yakalamaları beni de
gisine değinilmemiştir? bu yönde çalışmaya sevk etti.” cümlesi getirilebilir?
A) Gözlenirken hangi teleskopların kullanıldığına A) I B) II C ) III D) IV E) V
B) Keşfinin amatör astronomlarca yapıldığına
C) Çekim kuvvetine
D) Parlaklığının gücüne
E) NASA’ya göre tanımına 35. Çağımızın yazarları mı daha ilginç geliyor size yok-
sa geçmiş çağların yazarları mı diye sorsaydım nasıl
yanıtlardınız merak ediyorum. Gördüm ki çoğunluk,
özellikle genç yaştaki okurlar çağdaşlarına, giderek
günün yazarlarına daha geniş bir ilgi duyuyorlar.
33. Bir dil, onu konuşan ulusun yaşayış biçiminin, en ge- Ayrıca bu ilgi ibresinin küçümsenmeyecek bir oran-
niş anlamda kültürünün, dünya görüşünün, tarih bo- da çağdaşlardan yana olduğunu, kitap satışlarıyla da
yunca geçirdiği çeşitli evrelerin ve başka toplumlarla ölçme olanağı var. Kendi deneylerime gelince uzun-
kurduğu ilişkilerin yansıtıcısıdır. Ama bütün bunların
yanı sıra her dilin kendine özgü bir “dünyayı anlayış ca bir aradan sonra çağımın dışına doğru sarkmaya,
ve anlatış biçimi” vardır. Bu biçim, dilin söz varlığı- geçmişin yazarlarıyla ilişki kurmaya başladım.
nın anlam açısından incelenmesiyle ortaya konabilir.
Dildeki benzetmeler, aktarmalar, deyim ve atasözleri Bu parçanın yazarının aşağıdakilerden hangisini
incelendiğinde o ulusun çeşitli nitelikleri kendiliğin- söylemesi beklenemez?
den belirir.
A) Günümüzde hangi eserlerin daha çok okunduğu
Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir? benim için önemlidir.
A) Bir milletin yaşam şeklini, kültürünü, tarihsel geli- B) Geçmişte yazılan eserler, günümüz yazarlarının
şimini öğrenebileceğimiz tek kaynak dildir. eserlerinden daha çok okunuyor.
B) Dil bir nehir gibidir, geçip giderken hem çevresin- C) Gençlik okuyacağı eserlerde kendi çağının izleri-
den alır hem de çevresine verir.
ni bulmak istiyor.
C) Dil, toplumların birbiriyle iletişimini sağlayan en
etkili varlıktır. D) Okuduğum eserlerde, sadece günümüzün bek-
lentilerini bulmayı istemiyorum.
D) Her dil, diğer dillerle mutlaka etkileşim içindedir.
E) Bir milletin dili incelendiğinde o milletin hayata E) Günümüze dair istatistiksel veriler toplumun oku-
bakışı ile ilgili bilgi edinilebilir. ma yönünü göstermektedir.
106 Diğer sayfaya geçiniz.