Page 16 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 16
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 10 7
1.ÜNİTE > Hücre Bölünmeleri Kazanım 10.1.1.2. Mitozu açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi HÜCRENİN DOĞUŞU 25 dk
Amaçları Hücre döngüsü ve mitozun özelliklerini açıklayabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıda hücre döngüsünün özellikleri ile ilgili bir metin verilmiştir. Metinden yararlanarak
soruları cevaplayınız.
Bölünmesini tamamlamış bir hücreden yeni bir hücrenin oluşumuna kadar
geçen süreç hücre döngüsü olarak isimlendirilir. Hücre döngüsü, sırasıyla
interfaz, mitoz(çekirdek bölünmesi) ve sitokinez(sitoplazma bölünmesi)
olmak üzere üç aşamadan oluşur.
Döngünün en uzun evresi olan interfaz aşamasında sentez tepkimeleri
çok yoğun bir şekilde gerçekleşir. Bu tepkimelerden birisi de DNA sen-
tezidir. Kromatin ipliklerin kendini eşlemesi ile DNA miktarı iki katına
çıkar. Mitoz aşamasının anafaz evresinde ise kardeş kromatiler zıt ku-
tuplara çekilir. Böylece iki katına çıkmış olan DNA miktarı oluşacak
olan her iki hücre arasında eşit bir şekilde pay edilmiş olur.Bu aşamadan
sonra kardeş kromatitlerin her biri kromozom olarak isimlendirilir. Si-
toplazma bölünmesinin tamamlanması ile de eşit sayıda kromozom ve
eşit miktarda DNA içeren iki hücre oluşur.
1. Elif öğretmen sınıfta hücre döngüsünün daha iyi anlaşılabilmesi için aşağıdaki çalışmayı yapar. Bu
çalışmada kullanılan malzemeler hücre döngüsü çemberi ve numaralı bilgi kartlarıdır. Seçilen öğren-
ciler sırayla bir bilgi kartı çeker. Kartın üzerindeki bilgileri sesli şekilde okur. Bu olayların gerçekleştiği
zaman dilimini çemberde gösterir. Bilgi kartları bitene kadar öğrenciler sıra ile bu etkinliğe katılılır.
1 2 3 4 5 6
t
1 Kromozom Kromat n DNA Her b r gen n Sadece Metabol k
sayısının pl kler n m ktarının kopyasının ökaryot k olayların hızlı
k katına kromozoma yarılandığı yapıldığı hücrelerde gerçekle t ğ
çıktığı dönü tüğü evred r. evred r. gerçekle en hücren n
t evred r. evred r. evred r. büyüdüğü
t 3 2 evred r.
Çalışmaya katılan öğrencilerin cevapları şöyledir.
Öğrenci Adı Bilgi Kartı Numarası İşaretlediği Zaman Dilimi
Tuğçe 2 t3
Zeynep 3 t2
Buğra 1 t1
Eda 4 t1
Feyza 5 t3
Barış 6 t1
Buna göre hangi öğrencilerin işaretlediği zaman dilimleri yanlıştır?
15