Page 16 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 16

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           BİYOLOJİ 10        7

             1.ÜNİTE > Hücre Bölünmeleri  Kazanım 10.1.1.2. Mitozu açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi   Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi

             Etkinlik İsmi                      HÜCRENİN DOĞUŞU                                 25 dk
             Amaçları   Hücre döngüsü ve mitozun özelliklerini açıklayabilmek.                  Bireysel

              Yönerge   Aşağıda hücre döngüsünün özellikleri ile ilgili bir metin verilmiştir. Metinden yararlanarak
                     soruları cevaplayınız.

            Bölünmesini tamamlamış bir hücreden yeni bir hücrenin oluşumuna kadar
            geçen süreç hücre döngüsü olarak isimlendirilir. Hücre döngüsü, sırasıyla
            interfaz, mitoz(çekirdek bölünmesi) ve sitokinez(sitoplazma bölünmesi)
            olmak üzere üç aşamadan oluşur.
            Döngünün  en uzun evresi olan interfaz aşamasında sentez tepkimeleri
            çok yoğun bir şekilde gerçekleşir. Bu tepkimelerden birisi de DNA sen-
            tezidir. Kromatin ipliklerin kendini eşlemesi ile DNA miktarı iki katına
            çıkar. Mitoz aşamasının anafaz evresinde  ise kardeş kromatiler zıt ku-
            tuplara çekilir. Böylece  iki katına çıkmış olan DNA miktarı oluşacak
            olan her iki hücre arasında eşit bir şekilde pay edilmiş olur.Bu aşamadan
            sonra kardeş kromatitlerin her biri kromozom olarak isimlendirilir. Si-
            toplazma bölünmesinin tamamlanması ile de eşit sayıda kromozom  ve
            eşit miktarda DNA içeren iki hücre oluşur.

              1.  Elif öğretmen sınıfta hücre döngüsünün daha iyi anlaşılabilmesi için aşağıdaki çalışmayı yapar. Bu
                çalışmada kullanılan malzemeler  hücre döngüsü çemberi ve numaralı bilgi kartlarıdır. Seçilen öğren-
                ciler sırayla bir bilgi kartı çeker. Kartın üzerindeki bilgileri sesli şekilde okur. Bu olayların gerçekleştiği
                zaman dilimini çemberde gösterir. Bilgi  kartları bitene kadar öğrenciler sıra ile bu etkinliğe katılılır.

                                        1          2           3          4          5          6
                t
                 1                   Kromozom    Kromat n     DNA     Her b r gen n  Sadece   Metabol k
                                      sayısının    pl kler n   m ktarının  kopyasının  ökaryot k   olayların hızlı
                                       k  katına   kromozoma  yarılandığı  yapıldığı   hücrelerde  gerçekle t ğ
                                       çıktığı   dönü tüğü   evred r.   evred r.  gerçekle en   hücren n
                            t         evred r.    evred r.                         evred r.  büyüdüğü
                      t 3   2                                                                 evred r.

                Çalışmaya katılan öğrencilerin cevapları şöyledir.

                 Öğrenci Adı       Bilgi Kartı Numarası  İşaretlediği Zaman Dilimi
                 Tuğçe                     2                     t3
                 Zeynep                    3                     t2
                 Buğra                     1                     t1
                 Eda                       4                     t1
                 Feyza                     5                     t3
                 Barış                     6                     t1

                Buna göre hangi öğrencilerin işaretlediği zaman dilimleri yanlıştır?












                                                                                                    15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21