Page 33 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 33
15 BİYOLOJİ 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. “Gözden anaca gen aktarılarak yabani bitkinin ıslah edilmesi sağlanmıştır.” görüşüne katılır mısınız?
Cevabınızı gerekçesiyle yazınız.
Yönerge Aşağıda mayoz bölünme sırasında meydana gelen “krossing over’’ olayı görsel ve metin yardımıyla
3. Aşıdan sonra anaç üzerindeki bütün meyvelerin kalıtsal yapısı değişmiş midir? Cevabınızı gerekçe- açıklanmıştır. Bu metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.
siyle yazınız.
4. Üzerinde göz olan kabuk, yerine yerleştirildikten sonra aşı yerinin üzerinin (açıkta kalmayacak şe- A a A a A a A a A A a a
kilde) sıkıca kapatılmasının sebebi nedir? B b B b B b B b B b
b B
Krossing over’dan Krossing over Krossing over’dan
önce sırasında sonra
Biri anneden diğeri babadan gelen aynı karakterle ilgili genleri barındıran kromozomlara homolog
kromozom denir. Homolog kromozomlarda lokus adı verilen bölgelerde genler bulunmaktadır. Mayoz
5. Aşılama ile eklenen göz parçası, anacın kök hücrelerinin metabolizma hızında bir değişime neden sırasında homolog kromozomlar birbirlerine kiyazma bölgelerinden sarılıp parça değiştirebilir.
olmuş mudur? Cevabınızı gerekçesiyle yazınız.
1. Krossing over‘dan önce görselindeki iki kromozom, homolog kromozomdur. Bu homolog kromo-
zomlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları belirtiniz.
6. Bitkilerde aşılama yoluyula üretimi; zaman, üretim, maliyet, ürün verimi açısından değerlendiriniz.
7. Aşılama tekniğinin mekanizması düşünüldüğünde insanda görülebilen aşağıdaki olaylardan hangisi 2. İki kromatitin kardeş kromatit olarak adlandırılabilmesi için bu kromatitlerin hangi özelliklere sa-
ya da hangileri aşılama ile benzerlik gösterir? Cevabınızı gerekçesiyle yazınız. hip olması gerekir? Cevabınızı en az üç özellik vererek açıklayınız.
a) Tüp bebek yöntemi
b) Organ nakli
c) Akraba evliliği
ç) Grip aşısı olmak
d) Kök hücre tedavisi
32
Hazırlayan: Fadimenur VURAT