Page 32 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 32
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 10 15
1.ÜNİTE > Hücre Bölünmeleri Kazanım 10.1.1.3. Eşeysiz üremeyi örneklerle açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi AŞILAMA 20 dk
Amaçları Bitkilerde vejetatif üreme çeşitlerinden aşılamayı açıklayabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuduktan sonra soruları cevaplayınız.
Ahmet, dedesinin tarlada yabani zeytin ağaçlarını aşılamasını merakla seyrediyordu. “Dedeciğim ben
de yapabilir miyim?” diye sordu. Dedesi: “Tabi yapabilirsin, önce nasıl yapılacağını sana göstererek
anlatayım; sonra sen de bir ağacı aşılarsın.” dedi.
“Aşılama yapmak için öncelikle ağaca suyun yürümüş olması gerekir. Yoksa ne kalemden göz çıka-
rabilirsin ne de anaçtan kabuğa T çizebilirsin.” dedi. Ahmet dedesinin ne demek istediğini anlamaya
çalışarak yaptıklarına iyice yoğunlaştı. Dedesi: “Anaç, aşılama yapacağımız yabani bitkiye denir. Bu
bitkinin gelişmiş kökleri vardır fakat meyve verimi düşüktür. Kalem ise meyve verimi yüksek başka
bir zeytin ağacının genç dalarından alınmış bir parçadır. Bu dal parçası bu yılın sürgünü olmalıdır.
Kalemin üzerinde göz olarak adlandırılan kabuk parçası çakıyla çıkarılır.
Anacın üzerinde T şeklinde bir çizik oluşturulur. Göz buraya yerleştirilir. Aşı yerinin üzeri sıkıca ka-
patılır. Bu özel aşı bağları ya da pamuklu iple yapılabilir. 15 gün sonra aşı bağları açılır. Buradaki kabuk
artık ana dalla iyice kaynaşmıştır. Her şey yolunda giderse oraya yerleştirilmiş gözden filizler çıkmaya
başlar.” dedi.
Sıra Ahmet’e gelmişti. Dedesi çakısını Ahmet’e uzatarak: “Sıra sende.” dedi.
Genç b tk den alınan
dal parçası (kalem)
Kalemden bıçakla
çıkarılan göz
Anacın üzer nde
T ekl ndek kes k
1. Ahmetin dedesi “ağaca su yürümesi lazım” derken ne demek istemiştir?
31