Page 27 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 27
12 BİYOLOJİ 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
3. Görsellerdeki canlılardan hangisi diğerlerinden daha hızlı bir şekilde üreyebilir? Cevabınızı gerek-
çesiyle yazınız.
1. Yönerge Aşağıda verilen eşeysiz Üreme ile ilgili görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
4. Görseldeki çilek bitkisi sürünücü gövdelerini toprağa değdirerek yeni çilek bitkileri oluşturmaktadır.
Ayrıca çilek bitkisinin çiçeği de görülmektedir. Çilek bitkisi tozlaşma yaparak tohum da üretebilmek-
tedir. Bir çilek bitkisinin sürünücü gövdesinden ve tohumundan oluşan iki ayrı çilek bitkisi düşünün.
Bu yeni oluşan çilek bitkilerinin ata çilek bitkisine genetik yönden benzerliğini kıyaslayınız.
a b
5. Tomurcuklanma ile üreme hidra ve mercan gibi sadece çok hücreli canlılarda gerçekleşebilir diyen
bir kişinin bu görüşünü destekler misiniz? Cevabınızı gerekçesiyle yazınız.
6. Planaryanın üremesini sağlayan olay ile canlıların gelişmişlik düzeyi arasında nasıl bir ilişki vardır?
Açıklayınız.
c ç
Görsel 1: Eşeysiz üreme çeşitleri
1. Görsel 1a’da görülen eşeysiz üreme tekniğini kullanarak bitki yetiştirmenin avantajlarını, diğer ve-
7. Planarya enine değil de boyuna kesilmiş olsaydı kesilen parçalar yine aynı şekilde yeni bireylerin jetatif üreme tipleri ile karşılaştırarak açıklayınız.
oluşumunu sağlar mıydı? Açıklayınız.
2. Bir bilim insanı olsaydınız ve dünyadaki tükenen besin kaynaklarına çözüm bulmaya çalışsaydınız-
8. Planaryada görülen rejenerasyonla üreme sizce doğal bir üreme şekli midir? Cevabınızı bitkilerdeki hangi eşeysiz üreme tiplerini, nasıl kullanırdınız? Açıklayınız.
çelikle üreme ile ilişkilendirerek veriniz.
26
Hazırlayan: Mehmet YOLCU