Page 30 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 30
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 10 14
1.ÜNİTE > Hücre Bölünmeleri Kazanım 10.1.1.3. Eşeysiz üremeyi örneklerle açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi ÇİLEK VE TOPRAK 20 dk
Amaçları Çilek bitkisinden yaralanarak vejetatif üremeyi açıklayabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıda verilen soruları metne ve görsele bağlı olarak cevaplandırınız.
Ali, yaz tatilinde dedesi ile köyde çilek dikecekti.
Dedesi Ali’ye : “Diktiğimiz fideleri on beş gün boyunca günde üç kez sulamalıyız. Damlama yöntemi
ile sulama yapmamız çilek bitkisinin gelişimini hızlandıracaktır. Sürünücü gövdelerinin ucundaki kü-
çük sürgünler, toprağa değdiği zaman kök salacak ve sürgünlerin değdiği yerde yeni bir çilek bitkisi
daha oluşacak.” dedi. Ali dedesine: “Sanki bu çilekler istilacılar gibi her yeri kaplayacaklar. Diğer bit-
kilerden daha hızlı çoğalıyorlar.” dedi. Ali, dedesine çileğin beyaz çiçeklerini gösterdi. Ali: “Dedeciğim
bu çiçekler çileğe mi dönüşecek?” dedi. Dedesi: “Evet yavrum çiçeklerinden tozlaşma ile tohumlar ve
meyve oluşacak. Meyvelerin üzerinde tohumları olacak. Çilek tohumu toprağa dikilince de çilek çıkar.
Fakat tohumunu toprağa dikince büyümesi için zaman geçmesi gerekir. Üstelik tohumdan yetişen çi-
lekler bazen daha tatlı bazen de tatsız çilekler verir. Bu durum herhâlde tohumundan kaynaklanıyor.”
dedi. Ali sabırsızlıkla çileklerin kızaracağı günü bekliyordu.
Görsel: Çilek ekimi
29