Page 159 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 159

69
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             4. ÜNİTE: Felsefi Okuma ve Yazma   Kazanım: 10.4.1. Felsefi bir metni analiz eder.
             Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma,    Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
                           Felsefi Okuryazarlık Becerisi                                      ÖĞRETMEN
             Etkinlik İsmi                           METİN ANALİZİ                               25 dk.

             Etkinliğin Amacı  Felsefi bir metni analiz edebilme.                                Bireysel
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
              Yönerge
             Öğrencilerin aşağıdaki metni okuyup ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.


              Aristoteles’in devlet anlayışı, ahlak anlayışına sıkı sıkıya bağlıdır. Platon gibi onun için de insan her şeyden
              önce sosyal bir varlıktır. Kendi değişiyle bir “zoon politikon”dur. Sosyal bir yaratık olduğu için de ahlak olgun-
              luğuna insan ancak devlette, toplumda erişebilir; yine bu yüzden devletin asıl ereği, yurttaşları ahlak bakımın-
              dan biçimlendirmek, olgunlaştırmaktır. İnsanda erdem için doğal bir yatkınlık vardır. Erdem bu doğal yatkın-
              lıktan gelişecektir. Bir devletteki koşullar da bu yüksek ereği gerçekleştirecek gibi işlenmeli, düzenlenmelidir.
              Hükûmet şekillerinin doğru ya da yanlış olduklarını gösterecek ölçü de ancak şu olabilir: Hükûmet, topluluğun
              ahlakça düzelmesini, iyiliğini başlıca amaç olarak göz önünde bulunduruyorsa bu hükûmet şekli doğrudur;
              bunu yapamayan her yönetim şekli de yanlıştır. Buna göre devletin iyi olup olmaması dış formuna, baştakile-
              rin sayısına bağlı değildir. Devletin başında “bir” kişi, “birkaç” kişi ya da “herkes” bulunabilir, devlet de buna
              göre şekil alır. Ama bir kişinin egemen olduğu şekillerde krallık doğrudur, zorbalık (tyrannis) yanlıştır; birkaç
              kişinin egemen olduğu şekillerde bilgi ve düşünüşçe “en iyilerin” başta bulunduğu aristokrasi doğru, doğuş ve
              zenginliğe dayanan oligarşi ise yanlıştır; herkesin egemen olduğu yasal bir düzen olan politeia doğru, yığı-
              nın bir anarşisi olan demokrasi yanlıştır. Bu düşünceleri Aristoteles, Yunan tarihinin görgülerinden topladığı
              zengin malzemeden çıkarmış, bu arada hükûmet şekillerinin nasıl zorunlulukla birbirlerinden çıktığını, nasıl
              birbirlerine dönüştüğünü de göstermiştir.
                                                                                                                                   Macit Gökberk, “Felsefe Tarihi” adlı eserinden alıntılanmıştır.


            a.  Metinde geçen felsefi kavramlar nelerdir?







            b.  Metinde hangi felsefi problem ele alınmaktadır?







            c.  Hükûmet şekillerinin doğruluğu için Aristoteles hangi ölçüyü benimsemektedir?








            ç.  Aristoteles, demokrasiyi neden yanlış bir yönetim şekli olarak görmektedir? Günümüz demokrasi
                anlayışı üzerinden bu görüşü değerlendiriniz.
                    Öğretmene Not
                    Öğrencilere Aristoteles’in “Politika” adlı eserinde geçen “Demokrasi, herhangi bir bakımdan eşit
                    olan insanların mutlak olarak eşit oldukları fikrine dayanır. Herkes aynı derecede özgürdür, derler
                    öyleyse herkes mutlak olarak eşittir.” sözünü aktarınız. O dönem toplumlarında köle anlayışı oldu-
                    ğunu belirtiniz.



                                                                                                   157
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164