Page 161 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 161

70
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             4. ÜNİTE: Felsefi Okuma ve Yazma   Kazanım: 10.4.1. Felsefi bir metni analiz eder.
             Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma   Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Becerisi, Felsefi Okuryazarlık Becerisi                                          ÖĞRETMEN
             Etkinlik İsmi                         AHLAK VE İYİ NİYET                            25 dk.

             Etkinliğin Amacı  Felsefi bir metni analiz edebilme.                                Bireysel
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
              Yönerge
             Öğrencilerin aşağıdaki metni okuyup ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.


             Kant’ın ahlak teorisi, insanın özgür olduğu ve ahlaki kanaatlerine dış güçlerin etkisiyle değil iç muhakeme ile
             ulaştığı inancından doğar. Kant; sonuç olarak ahlakı, ahlaki bakımdan nötr olduğunu düşündüğü, yaşadığımız,
             çevremizdeki dünyadan bağımsız bir şey olarak görüyordu. O hâlde herhangi bir ilkeyi ahlaki kılan nedir? Sa-
             vunduğumuz böylesi ilkeleri birbirinden ayıran bir şey varsa o nedir? Tereddütsüz bir biçimde “iyi” dediğimiz
             şey nedir? Kant’a göre bunun yanıtı, tek iyinin iyi niyet olduğu biçimindedir. İyi niyete başkalarıyla girdiğimiz
             ilişkilerde belli bir biçimde davranmaya karar verdiğimizde güdülerimize ve niyetimize bakarak karar verilebi-
             lir. Davranışlarımızın kendi başına “iyi” olup olmadığını söylemek, bu davranışın bu biçimde ne kadar güdü-
             lendiğine karar vermeden mümkün değildir. Rastgele bir gözlemcinin hatta muhatabının gözünde övgüye layık
             görünen eylemler, bu norma göre değerlendirildiğinde pekâlâ mahkûm edilmeyi hak eden bir eylem olabilir.
             Bu biçimde bir arkadaşım bana bir yemek ısmarlamış olabilir ve takdir edilmesi gereken bir şekilde cömert
             davranmış görünebilir ama bu davranışının öncesinde alaycı bir ifade ile “Sanırım hayır demeyeceksin!” demiş-
             se aslında yaptığı fazladan harcamayla beni küçültmüştür. Bu sözleri sarf etmemiş bile olsa eğer onun insanlara
             ancak karşılığında bir şey beklendiğinde bir şeyler ısmarlandığı biliniyorsa görünüşte cömertliği buhar olup
             uçmuştur.
             O zaman ahlaki bir davranışın iyi olup olmadığı sonuçlara bakılarak değerlendirilemez. Başka bir ifadeyle
             söylersek amaç, aracı haklı çıkaramaz. Herkese kendi başına mutlak bir amaç olarak saygı gösterilmelidir ve
             bir insanı yalnızca belli bazı dışsal maksatların aracı olarak kullanmak, onun bir insan olarak sahip olduğu
             onurun çiğnenmesidir. Bundan dolayı insanların ne biçim altında olursa olsun sömürülmesi, özerk varlıklar
             olarak tanınmaması reddedilmelidir. İnsanlardan kendi tatminlerimiz için yararlanmak, onları bir makinenin
             cıvatalarından öte varlıklar olarak görmemek ve onların özgür kişiler olmalarına izin vermemektir. Hatta insani
             öncelikler listesinde insanların hayatta evvelden beri büyük değer verdikleri sağlık, servet ya da zekâ gibi birçok
             niteliği alt sıralara düşürmüştür. Bütün bunlar ahlaki hiyerarşide iyi niyetin altında yer alırlar. Ancak ve ancak
             iyi niyet, zıtlaşmanın ve karşıtlığın üstesinden gelebilir. İyi niyet, dünyayı fethedebilir.
                                                     R. Billington, “Felsefeyi Yaşamak (Ahlak Düşüncesine Giriş)” adlı eserinden alıntılanmıştır.
            a.  Metinde hangi felsefi kavramlar geçmektedir? Anlamını bilmediğiniz kavramların anlamlarını
                çevrim içi kaynaklardan, sözlükten veya kitabınızdan faydalanarak öğreniniz.


            b.  Metinde hangi felsefi problemler yer almaktadır?



            c.  Metne göre davranışların ahlaki olarak iyi olduğuna nasıl karar verilir?



            ç.  Düşünürün “İyi niyet, dünyayı fethedebilir!” görüşüne katılıyor musunuz? Gerekçelerinizi temel-
                lendirerek açıklayınız.




                 Öğretmene Not
                 Öğrencilere metinde ahlaki davranışın ölçüt olarak niyete bakıldığını, bu görüşe pragmatistlerin
                 itiraz ettiğini ve onlara göre sonucu yarar getiren davranışın iyi olarak nitelendirilebileceğini belir-
                 tiniz.



                                                                                                   159
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166