Page 49 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 49
22
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
2. ÜNİTE: Felsefeyle Düşünme Kazanım: 10.2.1. Düşünme ve akıl yürütmeye ilişkin kavramları açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade ve Yazma Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi SAĞLAM ARGÜMAN 20 dk.
Etkinliğin Amacı Sağlam argüman kurabilme Bireysel
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
Yönerge
Öğrencilere aşağıdaki açıklamayı okumalarını ve şekildeki örneği incelemelerini söyleyiniz. Bunlardan hare-
ketle öğrencilerin boş bırakılan yerlere örnekler yazmalarını sağlayınız.
Açıklama
Sağlam argümanlar bazen koşullu kıyaslar aracılığıyla kurulabilir. Her koşullu kıyasta bir ön bileşen
ve art bileşen bulunur, ön bileşen şart eki alarak art bileşenle birleşir. Bu tür kıyasların modus ponens
ile modus tollens olarak iki geçerli biçimi vardır. Ön bileşenin onaylandığı koşullu kıyaslara “modus
ponens”, art bileşenin reddedildiği koşullu kıyaslara da “modus tollens” adı verilir.
Sağlam Argüman
Modus ponens Modus tollens
Hava güzelse güneş vardır. Hava güzelse güneş vardır.
Hava güzeldir. Güneş yoktur.
O hâlde güneş vardır. O hâlde hava güzel değildir.
47