Page 53 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 53
24
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
2. ÜNİTE: Felsefe ile Düşünme Kazanım: 10.2.1.Düşünme ve akıl yürütmeye ilişkin kavramları açıklar.
Alan Becerileri: Argümantasyon, Akıl Yürütme Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi ARGÜMANTASYON ÇALIŞMASI 25 dk.
Etkinliğin Amacı Bir konuyla ilgili argüman oluşturabilme. Grup
Gerekli Materyaller: Önceden hazırlanmış katılıyorum/katılmıyorum tablosu, kalem, kâğıt, tahta
Açıklama: Etkinliğin felsefe öğretmeni eşliğinde eleştirel düşünmeyi geliştiren ders işleme teknikleri kullanılarak
sınıf içinde yapılması önerilir. Tartışmalarda öğretmenin kolaylaştırıcı ve yönlendirici rolü önemlidir.
1. Yönerge
Argümantasyon çalışmasına giriş yapmak amacıyla öğrencilere “Bildiğiniz filozoflar var mı?”, “Felsefe teri-
minin sizde çağrıştırdığı ilk sözcük nedir?” gibi sorular sorulur. Birkaç öğrencinin bu konuda bildiklerini
paylaşmaları sağlanır.
2. Yönerge
Öğrencilere felsefe hakkında 13 ifade içeren aşağıdaki tablo verilir. Kendilerinin doldurmalarının önemli ol-
duğu vurgulandıktan sonra görüşleriyle örtüşen, katıldıkları veya örtüşmeyen, katılmadıkları ifadelerin yanına
katılıyorum/katılmıyorum yazmaları istenir. Belirli bir ifadeye katılıp katılmadıklarına karar veremezlerse çe-
kimser olduklarını belirtip bunun nedenini ilgili sütuna yazmaları beklenir. Tüm ifadeleri okumaları ve formu
doldurmaları için yaklaşık 10 dakika süre verilir. Bu 13 ifadeden bazıları diğerlerinden daha tartışmalı olabilir.
Katılıyorum Katılmıyorum Çekimserim Çekimserlik nedeniniz
Felsefenin gündelik hayatta yeri yoktur.
Felsefe fikirlerle ilgilidir.
Felsefenin yerini bilim aldı.
Felsefede yanlış cevap yoktur.
Felsefe gerçeği aramakla ilgilidir.
Felsefe ve bilimin konuları sınırsızdır.
Felsefe, kimin en karmaşık ve/veya en uzun
konuşabileceğiyle ilgilidir.
Felsefe Antik Yunan’da başladı.
Felsefi problemlerin herkes için geçerli objektif
cevapları vardır.
Felsefi problemlere verilebilecek objektif cevap-
lar yoksa cevap aramayı bırakmalıyız.
Felsefe ve din birbirinden farklıdır.
Felsefe ve bilim birbirinden farklıdır.
Bilimde objektif cevaplar bulabiliriz ancak felse-
fede bulamayız.
3. Yönerge
İfadelerden biri yüksek sesle okunur. Örneğin “felsefenin sadece fikirlerle ilgili olduğu’’ söylenir ve bu ifadeye
katılıp katılmama konusunda çekimser kalan öğrencilerin en az ikisine niçin çekimser kaldıkları sorulur. Ge-
rekçesinin tutarlı olmasını da önemseyerek yazmaları ve sınıf içinde paylaşmaları istenir. Öğrencilere birbirle-
rinin gerekçelerini irdelemek için 3-5 dakika süre verilir.
4. Yönerge
Öğrencilerden ifadelerin başına yazdıkları katılıyorum ibarelerinden yola çıkarak felsefenin ne olduğuyla ilgili
öncüllerini oluşturup yazmaları istenir.
5. Yönerge
Oluşturulan öncüllerden sonuç çıkarmaları yani argümanlarını belirlemeleri istenir. Yapılan bu çalışma-
nın felsefenin ne olduğuyla ilgili kendi argümanlarını oluşturma üzerinden argümantasyonun ne olduğunu
öğrenme çalışması olduğu belirtilir.
51