Page 56 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 56

25         FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                   “KAVRAMLARIN DOĞRU KULLANIMI”
                                                 ETKİNLİĞİ
                                         ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI
          1.  Aşağıdaki metni okuyunuz. Öğretmeniniz sınıfı iki gruba ayıracaktır. Bu aşamada ona yardımcı olunuz ve
             devamında vereceği görevleri gerçekleştiriniz.
          Sağlık alanında kullanılan özgün ve özel sözcükler grubu “tıbbi terminolojiyi” oluşturur. Dünyada
          ortak bir tıbbi terminoloji kullanılarak iletişim kolaylığı sağlanmaya çalışılmaktadır. Konuşulan dilin
          anlaşılabilir olması hasta ile hekim ve öğrenci ile öğretim üyesi arasındaki sözlü ve yazılı iletişimi ko-
          laylaştıracaktır. Bu amaçla tıp bilimiyle uğraşan kişilerde sıkça rastladığımız, doğru zannedilerek yanlış
          kullanılan terimler (kavramlar) bu makalemizin konusunu oluşturmaktadır. Bu konuya örneklerle
          bakmak gerekirse;

          1. Örnek
          “Yetersizlik” ve “yetmezlik” terimleri birbirinin yerine kullanılan
          ve netlik kazanmayan kavramlardır. Yetmezlik terimi her türlü
          çabaya rağmen yetememe durumunu anlatır ve organın görevi-
          ni yapamaz durumda olmasını ifade eder. Yetersizlik terimi ise
          müdahale edilebilir geri dönüşü olan bir yetememe durumu olup
          organın istenen yeterli performansta olmaması demektir. Örne-
          ğin “Kalp yetersizliği var.” dediğimiz zaman kalbin ilaç (digoksin,
          dopamin, dobutamin, diüretik vb.) ve destek tedavilerine cevap
          verebileceği veya çeşitli tıbbi müdahalelerle kalp yetersizliğinin
          önlenebileceği anlaşılmaktadır. “Kalp yetmezliği var.” dediğimizde ise kalbin yapay kalp makinesine
          bağlanması veya kalp nakline gidilmesi gerektiğini anlamaktayız. Bu bakımdan bu sözcükleri kullanır-
          ken doğru ve yerinde kullanılması olası yanlış anlamaları ortadan kaldıracaktır.



          2. Örnek
          Elektroensefalografi (electroencephalography), beyinden çıkan
          elektriksel sinyallerin kaydedilmesidir. Elektrokardiyografi (ele-
          ctrocardiography), kalpten çıkan elektriksel sinyallerin kaydedil-
          mesidir. Elektroensefalogram (electroencephalogram) beyinden
          çıkan, elektrokardiyogram (electrocardiogram) kalpten çıkan
          elektriksel sinyallerin kayıtlarıdır. Pratikte gördüğümüz en fazla
          karışıklık elektroensefalogram ve elektrokardiyogram’ın kısaltma-
          larında olmaktadır. EEG, elektroensefalogram’ın, EKG (ECG) ise
          elektrokardiyogramın kısaltmasıdır. Fakat çoğu zaman bu kısalt-
          malar sağlık personeli tarafından yanlış olarak kullanabilmektedir.

                                           L. P. Seren ve C. Yakıncı, “Tıpta Sıklıkla Yanlış Kullanılan Kavramlar” makalesinden alıntılanmıştır.



















          54
                                                                                   Hazırlayan: Sarper Serkan AVCI
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61