Page 55 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 55

25
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             2. ÜNİTE: Felsefeyle Düşünme  Kazanım: 10.2.2. Düşünme ve akıl yürütmede dili doğru kullanmanın önemini açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade ve Yazma Becerisi                ÖĞRETMEN
             Etkinlik İsmi                 KAVRAMLARIN DOĞRU KULLANIMI                           25 dk.
             Etkinliğin Amacı  Kavramların doğru kullanımının önemini fark edebilme.             Bireysel
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta


             Yönerge
             Aşağıdaki aşamaları sırasıyla gerçekleştiriniz.
               ✓  Öğrencilerin aşağıdaki metni okumalarını sağlayınız.
               ✓  Sınıfı iki gruba ayırıp “1. örnek” ve “2. örnek”i bu gruplara atayınız.
               ✓  Her grubun kendi örneğiyle ilgili bir senaryo yazması gerektiğini bunun için de 10 dakika zamanları
                   olduğunu duyurunuz.
               ✓  Senaryolarını sunmak için aralarından bir sözcü seçmelerini ve her sunum için 2 dakika zamanları
                   olduğunu belirtiniz.
               ✓  Grupların senaryolarını sırasıyla sunmalarını sağlayınız.


            Sağlık alanında kullanılan özgün ve özel sözcükler grubu “tıbbi terminolojiyi” oluşturur. Dünyada
            ortak bir tıbbi terminoloji kullanılarak iletişim kolaylığı sağlanmaya çalışılmaktadır. Konuşulan dilin
            anlaşılabilir olması hasta ile hekim ve öğrenci ile öğretim üyesi arasındaki sözlü ve yazılı iletişimi kolay-
            laştıracaktır. Bu amaçla tıp bilimiyle uğraşan kişilerde sıkça rastladığımız, doğru zannedilerek yanlış
            kullanılan terimler (kavramlar) bu makalemizin konusunu oluşturmaktadır. Bu konuya örneklerle
            bakmak gerekirse


            1. Örnek
            “Yetersizlik” ve “yetmezlik” terimleri birbirinin yerine kullanılan
            ve netlik kazanmayan kavramlardır. Yetmezlik terimi her türlü
            çabaya rağmen yetememe durumunu anlatır ve organın görevi-
            ni yapamaz durumda olmasını ifade eder. Yetersizlik terimi ise
            müdahale edilebilir geri dönüşü olan bir yetememe durumu olup
            organın istenen yeterli performansta olmaması demektir. Örne-
            ğin “Kalp yetersizliği var.” dediğimiz zaman kalbin ilaç (digoksin,
            dopamin, dobutamin, diüretik vb.) ve destek tedavilerine cevap
            verebileceği veya çeşitli tıbbi müdahalelerle kalp yetersizliğinin
            önlenebileceği anlaşılmaktadır. “Kalp yetmezliği var.” dediğimizde ise kalbin yapay kalp makinesine
            bağlanması veya kalp nakline gidilmesi gerektiğini anlamaktayız. Bu bakımdan bu sözcükleri kullanır-
            ken doğru ve yerinde kullanılması olası yanlış anlamaları ortadan kaldıracaktır.


            2. Örnek
            Elektroensefalografi (electroencephalography), beyinden çıkan
            elektriksel sinyallerin kaydedilmesidir. Elektrokardiyografi (ele-
            ctrocardiography), kalpten çıkan elektriksel sinyallerin kaydedil-
            mesidir. Elektroensefalogram (electroencephalogram) beyinden
            çıkan, elektrokardiyogram (electrocardiogram) kalpten çıkan
            elektriksel sinyallerin kayıtlarıdır. Pratikte gördüğümüz en fazla
            karışıklık elektroensefalogram ve elektrokardiyogram’ın kısalt-
            malarında olmaktadır. EEG, elektroensefalogram’ın, EKG (ECG)
            ise elektrokardiyogramın kısaltmasıdır. Fakat çoğu zaman bu
            kısaltmalar sağlık personeli tarafından yanlış olarak kullanabilmektedir.

                                              L. P. Seren ve C. Yakıncı, “Tıpta Sıklıkla Yanlış Kullanılan Kavramlar” makalesinden alıntılanmıştır.

                                                                                                    53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60