Page 45 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 45
21
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
2. ÜNİTE: Felsefeyle Düşünme Kazanım: 10.2.1. Düşünme ve akıl yürütmeye ilişkin kavramları açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade ve Yazma Becerisi ÖĞRETMEN
35 dk.
Etkinlik İsmi ÖNERMELERDE TUTARLILIK VE ÇELİŞİKLİK
(10+25)
Etkinliğin Amacı Önermeleri tutarlılık ve çelişiklik açısından değerlendirebilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
1. Yönerge
Öğrencilerin aşağıdaki açıklamayı okumalarını ardından verilen soruyu cevaplamalarını sağlayınız.
Açıklama: Terimleri (konu ve yüklemleri) aynı olan tümel ve tikel önermelerin nicelik ve nitelik ba-
kımından birbiriyle ilişkisi vardır. Bu ilişki, “karşı olum karesi” üzerinden gösterilir. Bu karede çapraz
önermeler birbiriyle çelişiktir. Önermelerin çelişik olabilmesi için terimleri aynı, nicelik (tikel-tümel)
ve nitelikleri (olumlu-olumsuz) farklı olmalıdır. Çelişik önermeler aynı zamanda birbiriyle tutarsızdır.
Önermelerin tutarsızlığı sadece çelişik olmalarıyla sınırlı değildir. Anlam açısından birbirini yadsıyan
önermeler de birbiriyle tutarsızdır.
Aşağıdaki şekilde karşı olum karesi ve ona yönelik bir örnek verilmiştir. “a” harfi ile gösterilen yere “gül”
ile “kokmak”, “b” harfi ile gösterilen yere “öğrenci” ile “çalışkan” terimlerini kullanarak hangi önermeler
yazılabilir? Bu önermeleri şekilde boş bırakılan yerlere yazınız.
Hiçbir yıldız parlak
Bütün yıldızlar parlar.
a. değildir.
b. a.
b.
Tümel Tümel
olumlu Üst Karşıt olumsuz
A E
Altık Çelişik Altık
I Alt Karşıt O
Tikel Tikel
olumlu olumsuz
Bazı yıldızlar parlak
Bazı yıldızlar parlar.
a. değildir.
b. a.
b.
43