Page 89 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 89
39
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 10
3. ÜNİTE: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri Kazanım: 10.3.1. Varlık felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
Alan Becerileri: Eleştirel Düşünme, Sorgulama, Analitik Düşünme, Disiplinler Arası İlişki Kurma
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi EDEBÎ ESERİ FELSEFİ AÇIDAN DEĞERLENDİRME 20 dk.
Amacı Öğrencilerin hikâye, roman, kısa film, şiir veya belgesellerin birinde işlenen konuyu varlık felsefesi açısın- Grup
dan değerlendirmelerini sağlama.
Gerekli Materyaller: Şiir metni
Açıklama: Etkinliğin felsefe öğretmeni eşliğinde eleştirel düşünmeyi geliştiren ders işleme teknikleri kullanıla-
rak sınıf içinde yapılması önerilir. Tartışmalarda öğretmenin kolaylaştırıcı ve yönlendirici rolü önemlidir.
Güzelliğin On Par’etmez
Güzelliğin on par’etmez
Bu bendeki aşk olmasa
Eğlenecek yer bulaman
Gönlümdeki köşk olmasa
Âşık Veysel Şatıroğlu
Yukarıda dünyaca ünlü halk ozanımız Âşık Veysel’in “Güzelliğin On Par’etmez” şiirinden bir dörtlük verilmiştir.
“““
1. Yönerge
Etkinlikte edebiyat eseri seçilmiş olmasının disiplinler arası yaklaşımla felsefe yapma olanağı sağlayacağı hatırla-
tılır. Öğrencilerden verilen dörtlükten hareketle aşağıdaki anlama sorusunu cevaplamaları istenir.
Ozana göre güzelliği değerli kılan nedir?
2. Yönerge
Öğrencilerin yorum yapabilmeleri için “Benim bilincimden bağımsız bir dış dünya var mı?” sorusunu düşüne-
rek işe koyulmaları gerektiği onlara hatırlatılır ve aşağıdaki soruyu cevaplamaları istenir.
Sizce güzellik, güzel olana başka bir deyişle varlığa ait bir özellik mi yoksa sizin bakış açınıza ait bir
özellik midir?
3. Yönerge
Öğrencilerin dörtlükte işlenen konuyu varlık felsefesi açısından değerlendirebilmeleri için aşağıdaki soruyu ce-
vaplamaları ve felsefi değerlendirme yapmaları gerekmektedir. Değerlendirme yaparken hem şiire ilişkin hem
de varlık felsefesi ile ilgili bilgilerini kullanmaları gerektiği vurgulanır.
Ozanın, güzelin güzelliğine yüklemiş olduğu anlamdan hareketle dile getirdiği varlığın ne olduğuy-
la ilgili görüşünü analiz edip felsefi açıdan değerlendiriniz.
87