Page 89 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 89

39
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE 10


             3. ÜNİTE: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri     Kazanım: 10.3.1. Varlık felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
             Alan Becerileri: Eleştirel Düşünme, Sorgulama, Analitik Düşünme, Disiplinler Arası İlişki Kurma
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi                                     ÖĞRETMEN
             Etkinlik İsmi          EDEBÎ ESERİ FELSEFİ AÇIDAN DEĞERLENDİRME                         20 dk.
             Amacı      Öğrencilerin hikâye, roman, kısa film, şiir veya belgesellerin birinde işlenen konuyu varlık felsefesi açısın-            Grup
                        dan değerlendirmelerini sağlama.
             Gerekli Materyaller: Şiir metni

             Açıklama: Etkinliğin felsefe öğretmeni eşliğinde eleştirel düşünmeyi geliştiren ders işleme teknikleri kullanıla-
             rak sınıf içinde yapılması önerilir. Tartışmalarda öğretmenin kolaylaştırıcı ve yönlendirici rolü önemlidir.

                                                   Güzelliğin On Par’etmez
                                                   Güzelliğin on par’etmez
                                                                                Bu bendeki aşk olmasa
                                                                                Eğlenecek yer bulaman
                                                                                Gönlümdeki köşk olmasa
                                                                                                                         Âşık Veysel Şatıroğlu



            Yukarıda dünyaca ünlü halk ozanımız Âşık Veysel’in “Güzelliğin On Par’etmez” şiirinden bir dörtlük verilmiştir.
            “““


             1. Yönerge
             Etkinlikte edebiyat eseri seçilmiş olmasının disiplinler arası yaklaşımla felsefe yapma olanağı sağlayacağı hatırla-
             tılır. Öğrencilerden verilen dörtlükten hareketle aşağıdaki anlama sorusunu cevaplamaları istenir.
               Ozana göre güzelliği değerli kılan nedir?







             2. Yönerge
             Öğrencilerin yorum yapabilmeleri için “Benim bilincimden bağımsız bir dış dünya var mı?” sorusunu düşüne-
             rek işe koyulmaları gerektiği onlara hatırlatılır ve aşağıdaki soruyu cevaplamaları istenir.

                Sizce güzellik, güzel olana başka bir deyişle varlığa ait bir özellik mi yoksa sizin bakış açınıza ait bir
                özellik midir?






             3. Yönerge
             Öğrencilerin dörtlükte işlenen konuyu varlık felsefesi açısından değerlendirebilmeleri için aşağıdaki soruyu ce-
             vaplamaları ve felsefi değerlendirme yapmaları gerekmektedir. Değerlendirme yaparken hem şiire ilişkin hem
             de varlık felsefesi ile ilgili bilgilerini kullanmaları gerektiği vurgulanır.
                Ozanın, güzelin güzelliğine yüklemiş olduğu anlamdan hareketle dile getirdiği varlığın ne olduğuy-
                la ilgili görüşünü analiz edip felsefi açıdan değerlendiriniz.







                                                                                                    87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94