Page 93 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 93

41
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.1. Varlık felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                       SORİTES PARADOKSU                              20 dk.
             Etkinliğin Amacı  Felsefi açıdan varlığı sorgulayabilme.                           Birey
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta


             Yönerge
             Paradoksun “yerleşik görüş, kanı ve inanca ters düşen bir sav veya yargı; doğru olmasına karşın sağduyuya ay-
             kırı gelen bir tez veya kuram” anlamında kullanıldığını açıklayınız. Öğrencilerin aşağıda verilen metni okuyup
             metinden hareketle ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.

             SORİTES (YIĞIN) PARADOKSU
             Yunan mitoloji kahramanı ve Atina’nın efsanevi kurucusu Sorites, “Gürleyen Pruva” adı
             verilen ve tanrılar tarafından kutsandığına inanılan gemisi ile pek çok savaş kazanmış
             ve Minotor da dâhil birkaç canavarı yenmeyi başarmıştı. Pruvası, onarım gerektirdiği
             için bir süre sonra bakıma alınmıştı. Hatta o kadar çok darbe almıştı ki omurgasındaki
             kerestelerin yarıya yakınının yenilenmesi gerekiyordu.
             Geminin halk nezdindeki itibarı o kadar yüksekti ki ilk hâlinde kullanılan -eğrilip pas
             tutmuş çivilere kadar- her şey, günün birinde zaferlerini yâd edecek bir heykelde kulla-
             nılmak üzere saklanmıştı.
             Ertesi yıl “Gürleyen Pruva” yeni seferlere çıktı. Kışın omurgasının üçte birinin daha yenilenmesi gerekti. Nitekim bir
             süre sonra gemi sefere çıktığında eski kerestelerin yenilerine göre daha dayanıksız olduğu görüldü. Kaptan Sorites,
             geminin tersaneye gönderilmesini, kalan eski kerestelerin tümüyle yenilenmesini emretti.
             Yine sefere çıktığı bir zaman “Gürleyen Pruva”, düşman gemilerini bir bir batırmakla meşgulken liman sakinleri eski
             kereste ve çivileri kullanarak gemiyi yeni baştan inşa etmişlerdi. Ama bir savaş gemisi olarak değil -çünkü kullanılan
             malzeme bunun için fazlasıyla yıpranmıştı- denizdeki parlak başarılarını karada taçlandıracak bir anıt olarak…
             “Gürleyen Pruva” limana döndüğünde perişan hâldeydi. Seferlerinde çarpışmak üzere peşine düştüğü gemileri art
             arda elinden kaçırmakla kalmamış, meşhur pruvasının bir kısmını da kaybetmişti. Kaptan Sorites, limanda eski par-
             çalardan inşa edilmiş gemiyi görünce hiddetlenerek “Bunu inşa ettiğiniz için gemimiz ‘Gürleyen Pruva’ olmaktan çıktı
             ve tanrıların kutsamış olduğu tek gemi, kazıkların üzerinde işe yaramadan duran bir hurda yığını olmuş durumda!”
             demişti. Kasaba halkı, durumun kaptanın söylediği gibi olmadığını düşünüyordu. Onların yaptığı sadece ikinci bir
             asıl “Gürleyen Pruva” inşa etmekti. Gerçekte tek bir özgün “Gürleyen Pruva” varsa o da fiziksel bir gemi değil ancak
             zihinlerde -belki de tasarımcının zihninde- var olan bir fikir olabilirdi. Bu durumda üç gemiden hangisi gerçek “Gür-
             leyen Pruva”dır?
                                                  Martin Cohen, “101 Felsefe Problemi” adlı eserinden alıntılanmıştır..
            Bu soruya üç farklı cevap verilir:
            •       Maddi olan yani kazıklar üzerinde oturtulmuş olan asıl “Gürleyen Pruva”dır.
            •       Hâlihazırda kullanılmakta olan “Gürleyen Pruva”dır.
            •       Asıl “Gürleyen Pruva” gemi tasarımcısının zihnindeki fikir hâlidir.

            a.      Metinde geçen gerçek ve düşünsel varlıklar nelerdir?




            b.      “Gerçek ‘Gürleyen Pruva’ hangisidir?” sorusuna verilen cevapları düşünsel bakımdan ve gerçek
            varlığı savunma bakımından sınıflandırınız.




            c.      Değişen bir varlık ideal (düşünsel) bir varlık olabilir mi? Nedenleriyle gerekçelendiriniz.






                                                                                                    91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98