Page 96 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 96

42            FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü







          2. Yönerge                                                                           15 dk.
          Öğrencilere birbirini takip eden açıklamalar yapacağınızı ve bunlara dayanarak da bir soru soracağınızı belir-
          terek sizi dikkatle takip etmeleri yönünde onları uyarınız. Ara sıra geriye dönerek önemli yerleri tekrar edeceği-
          nizi söyleyiniz.


             Açıklama

             •   Daha birinci keseye dokunmadan önce bir arkadaşınızın “Kesenin içinde anahtarlık
                 olduğunu biliyorum.” dediğini, sonra keseyi açtığımızı ve içinden anahtarlık çıktığını
                 düşünün. Arkadaşınızın ileri sürdüğü önerme doğrulanmış olacaktır.
             •   Keseyi açmadan önce arkadaşınıza “Kesenin içinde anahtarlık olduğunu nereden biliyor-
                 sun?” diye soracak olursak bilgisinin dayanaklarını göstermesi gerekecektir. O da bize
                 başka bir önerme ile bir gerekçe sunacaktır.
             •   Biz ona “Bu yeni önermenin gerekçesi nedir?” diye sorarsak bu sefer de yeni bir önerme
                 gerekçesi ileri sürecektir.
             •   Bu gerekçe dizisini “Yeni sunacağı bilginin gerekçesi nedir? Yenisinin ve diğer yenisinin
                 gerekçesi nedir?” diye sorgulama ile sonsuza dek sürdürebiliriz.
             •   Bu durum geriye doğru birbirine dayanan sonsuz bir önermeler dizisi meydana getirebi-
                 lir.
             •   Felsefede buna “bilginin gerekçelendirilmesinde sonsuz geriye gidiş” sorunu adı verilir.
             •   Tüm bunlar düşünüldüğünde başka önermeye dayanak olmasına rağmen kendisi başka
                 bir önermeye dayanmayan, diğer bir deyişle gerekçelendirilmeye ihtiyacı olmayan temel
                 bir bilgi önermesinden bahsedilebilir mi? Eğer bu söz konusu olursa sonsuz geriye gidiş
                 bir noktada sonlandırılabilecektir.

                 Temel bilgi önermesinin mümkün olduğunu düşünecek olursak bu önermenin kaynağı
                 duyulara mı yoksa akla mı dayanır? Tartışınız.




                Öğretmene Not
                Tartışmayı yönlendirmek için aşağıdaki aşamaları takip edebilirsiniz.
                ✓  Tartışmayı rasyonalizm görüşüne yönlendirmek için öğrencilere “Descartes, doğru bilginin
                    imkânı konusunda sonsuz geriye gidişi engelleyebilmek için düşünüşleri sonucunda ‘Düşünüyo-
                    rum, o hâlde varım.’ bilgi önermesine ulaşmıştır. Bu bilgi önermesinin insana doğuştan verildi-
                    ğini ve insanın buna dayanarak diğer bilgi önermelerini gerekçelendirebileceğini savunmuştur.”
                    bilgilerini veriniz. Ardından onlara “Sadece akla dayalı bilgiler olabilir mi?” sorusunu yönelti-
                    niz ve örnek vermelerini isteyiniz.
                ✓  Onların düşüncelerini derinleştirmek amacıyla mantık ve matematik bilgilerinin akıl yoluyla
                    oluşturulduğunu, bu noktada deneyimin payının tartışmalı olduğunu belirtiniz.
                ✓  Tartışmayı empirizm görüşüne yönlendirmek için öğrencilere “Locke, duyuların dolaysız veri-
                    lerinin temel önerme olabileceğini düşünmüştür. Ayrıca Descartes’ın doğuştancılık fikrine karşı
                    çıkarak insan zihnini boş levhaya (tabular rasa) benzetmiştir.” bilgisini veriniz.
                ✓   Ardından onlara Kant’ın “Kavramsız algılar kör, algısız kavramlar boştur.” sözünü söyleyiniz
                    ve felsefede bilgilerin oluşumunda akıl ve deneyin beraberliğinin de savunulduğunu belirtiniz.
                ✓  Bilginin doğasının araştırılmasının basitten karmaşığa tüm bilgilerimizin değeri için önemli
                    olduğunu söyleyerek tartışmayı bitiriniz.







          94
                                                                                  Hazırlayan: Sarper Serkan AVCI
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101