Page 95 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 95

42
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.2. Bilgi felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                    KESENİN İÇİNDE NE VAR?                            25 dk.
             Etkinliğin Amacı  Doğru bilginin kaynağı problemini tartışabilme.                  Grup
             Gerekli Materyaller: Üç kese


             1. Yönerge                                                                           10 dk.
             Aşağıdaki aşamaları sırasıyla gerçekleştiriniz.
             ✓  Üç kese temin edip “birinci”, “ikinci” ve “üçüncü” olduklarını belli etmek için üzerlerine “1, 2 ve 3” sayıla-
                rını yazınız. Sınıfın çoğunun tahmin edebileceği nesneyi birinci keseye, ortalama yarısının tahmin edebi-
                leceği nesneyi ikinci keseye ve en az kişinin tahmin edebileceği nesneyi üçüncü keseye koyunuz. Aşağıda bu
                paylaştırmanın bir örneği verilmiştir.


                                          Birinci Kese           İkinci Kese           Üçüncü Kese
                                           Anahtarlık           Araç şarj cihazı      Keman kuyruğu

                                             Ataç                 Bit tarağı      DC dinamo motoru (küçük)
                    Nesneler               Tornavida            Cam nazarlık          Musluk bataryası

                                        Ayakkabı çekeceği      Dondurma kaşığı         Protez tırnak
                                          Parfüm şişesi             Ruj                Dikiş yüksüğü


             ✓  Üç öğrenci seçiniz. Birbirlerinden habersiz bir şekilde keselerin içindekine dokunmalarını sağlayıp bun-
                 ların neler olabileceğini tahmin etmelerini isteyiniz. Aşağıdaki tabloyu tahtada oluşturarak öğrencilerin
                 tahminlerini bu tabloya yazdırınız.


                                           1. öğrenci            2. öğrenci             3. öğrenci

             1. kese-ilk tahmin
             2. kese-ilk tahmin
             3. kese-ilk tahmin



             ✓  Öğrencilere tahminleri sonunda “Tahmininizin gerekçesi nedir?” ve “Tahminleriniz sadece dokunma
                duyunuza mı dayanıyor?” sorularını yöneltiniz ve kısaca cevaplamalarını isteyiniz.
             ✓  Nesneleri keselerinden çıkarıp gösteriniz ve tahtadaki tablonun sınıf tarafından incelenmesi için kısa bir
                süre veriniz. Ardından öğrencilere aşağıdaki soruyu yöneltiniz ve cevaplarının sınıfta tartışılmasını sağ-
                layınız. Tartışma esnasında sorunun altında yer alan “Öğretmene Not” bölümündeki bilgileri öğrencilerle
                paylaşınız.
               Bilgilerin edinilmesinde insanın hangi yetileri rol oynuyor olabilir? Görüşlerinizi gerekçelendiriniz.


                   Öğretmene Not
                   Tartışmayı “Bilginin edinilmesinde akıl, duyu ve sezgi gibi insanın temel yetileri öne çıkar. İnsan,
                   bilgiyi işleyip birtakım yetileri doğrultusunda yapılandırır. Bu yetilerden hangisinin ilk kaynak ve
                   kesin bilgiye temel olduğu felsefede tartışılmaktadır. Bu açıdan rasyonalistler aklı, empiristler duyusal
                   deneyimi, entuisyonistler ise sezgiyi öne sürer.” açıklamasını yaparak sonlandırmanız önerilir.






                                                                                                    93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100