Page 25 - Fizik - 10 | Beceri Temelli
P. 25

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 10       16

             1. ÜNİTE > Elektrik ve Manyetizma  Kazanım: 10.1.4.1. Üzerinden akım geçen düz bir iletken telin oluşturduğu manyetik alanı etkileyen
                                      değişkenleri analiz eder.
                                                         a) Öğrencilerin deneyler yaparak veya simülasyonlar kullanarak manyetik alanı etkileyen
                                                              değişkenleri belirlemeleri sağlanır.
                                                         b) Sağ el kuralı verilir. Manyetik alanın yönü ve şiddeti ile ilgili matematiksel hesaplamalara
                                                              girilmez.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi                   DÜZ TELİN MANYETİK ALANI                           10 dk.
             Amacı      Düz telden geçen elektrik akımının neden olduğu manyetik alanı etkileyen değişkenleri ayırt edebilme.  Bireysel

                                 DÜZ TELİN MANYETİK ALANI VE SAĞ EL KURALI
              Elektrik ve manyetizma arasında birçok benzerliğin olması bilim insanlarının her zaman ilgisini çek-
              miştir. Bunun sonucu olarak da bilim insanları, “Elektrik ve manyetizma arasında bir ilişki ya da bağ-
              lantı olabilir mi?” sorusuna cevap aramışlardır. İlk olarak Danimarkalı fizikçi Hans Christian Oersted
              (Hans Kirisçın Örstet) akım geçen düz bir tele yaklaştırdığı pusulanın iğnesinin saptığını gözlemlemiş-
              tir. Ayrıca akımın yönünü değiştirince pusula iğnesinin de ilk duruma göre tam aksi yönde saptığını
              fark etmiştir. Ancak bu gözlemin yapıldığı 1820 yılındaki genel kanıya göre akım, pusula iğnesinin sap-
              masına neden oluyorsa akım geçen telin ve pusulanın aynı düzlemde olması gerekiyordu. Bu kabulden
              dolayı Oersted gözleminin yanlış olduğunu düşünmüş olmalı ki bu sapma olayını önemsemeyip daha
              fazla araştırmamıştır.
              Oersted’in bu gözlemini öğrenen Fransız fizikçi André-Marié Ampére (Andre Mari Amper) bunun üze-
              rine düz tellerle yaptığı deneylerde, tellerden geçen akımların yönlerine göre tellerin birbirlerine itme ve
              çekme kuvveti uyguladıklarını keşfetmiştir. Ampére, bu olayı elektrik akımı geçen tellerin mıknatıslık
              özelliği kazandığı şeklinde açıklamıştır.

              Günümüzde, düz telden geçen akım ile sebep olduğu manyetik alan vektörünün birbirine dik olduğu
              bilinmektedir. Akımın neden olduğu manyetik alan vektörünün yönü bulunurken sağ el kuralı denilen
              bir yöntemden yararlanılmaktadır. Aşağıdaki şekilde akım geçen düz telin etrafında oluşan manyetik
              alanın yönü ve sağ el kuralı verilmiştir. Buna göre tel sağ elimizin başparmağı akım yönünü gösterecek
              şekilde tutulduğunda dört parmağın manyetik alan vektörlerinin dolanım yönünü gösterir.

                                                    Akım yönü                Akım yönü
                                B








                                                      Sağ El Kuralı
             1. Yönerge  Yukarıdaki metinde verilen bilgilerden ve Şekil I’den yararlanarak soruları cevaplayınız.



                                                       A          B
                                                  +




                                                                         +





                                                       Şekil I


                                                                                                    23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30