Page 23 - Matematik 10. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 23
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 10 17
Basit Olayların Olasılıkları Kazanım: 10.1.2.2. Olasılık kavramı ile ilgili uygulamalar yapar.
Alan Becerileri: Muhakeme Genel Beceriler: Problem çözme
Etkinlik İsmi TAVLADAKİ OLASILIK 20 dk.
Amacı Olasılıkla ilgili problem çözebilme. Bireysel
Tavla iki kişi ile oynanan şans ve strateji oyunudur. Tavlada amaç, pulları kendi evinize taşımak ve
pullarınızın hepsini rakibinizden önce toplamaktır. Bunu yapmaya çalışırken rakibinizin pullarını
toplamasına engel olmak adına, onun pullarını kırabilir ve pulunuzun kırılmaması için kapı alabilir-
siniz.
Pul kırma: Hareket ettirdiğiniz pulun geldiği yerde rakibin sadece bir pulu var ise rakip pulu kaldırıp
yerine kendi pulunuzu koyar ve rakibin pulunu kırmış olursunuz.
Kapı alma: Oyuncu iki veya daha fazla pulunu üst üste getirdiğinde kapı almış olur ve rakip o pulları
kıramaz.
Çift atma: İki zar aynı geldiğinde buna çift atma denir ve oyuncu zarda gelen sayıyı 4 kere oynar.
Örneğin: 4-2 atan bir oyuncu 4 ve 2'yi birer kez oynarken 3-3 atan bir oyuncu 4 kere 3 oynar.
Pulları toplama: Pulları toplamaya başlamak için tüm pulların kendi evine taşınmış olması gerekir.
Atılan zarın bulunduğu hanede pul varsa toplanır. Eğer atılan zarlardan birinin bulunduğu hanede
pul yok ise, oyuncu herhangi bir pulunu zar kadar oynar. Atılan zarın bulunduğu hanede pul yok, ama
zar kadar ilerletebileceği bir pul da yok ise sıranın en başındaki pulunu toplar.
Siyah pulların oyun yönü saat yönünün tersine, beyazlar ise saat yönündedir.
Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Sıra siyah pulların sahibi oyuncudadır. Oyuncunun
tek taş bırakmadan kapı alma olasılığı nedir?
2 Siyah pulun 1, 2 ve 3 numaralı pulları kırma olasılığı- 3 2 1
nı büyükten küçüğe sıralayınız.
3. Siyah pulların evi sağ alt bölüm, beyaz pulların evi
sağ üst bölüm olan oyunda sıra siyah pulların sahibi
olan oyuncudadır. Oyunu siyahın kazanma olasılığı
nedir?
21
Hazırlayan: Merve KILIÇASLAN KAVAK