Page 137 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 137

66
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 10

             7.ÜNİTE > Klasik Çağda Osmanlı Toplum Düzeni  Kazanım 10.7.5: Osmanlı Devleti’nde vakıfların sosyal hayattaki yerini ve önemini kavrar.
             Genel Beceriler: Eleştirel düşünme  Alan Becerileri: Tarihsel analiz ve yorum becerisi

             Etkinlik İsmi                 İYİLİK YAPMAK HERKESİN HAKKI                         20 dk.
             Amacı      Vakıfların sosyal hayatta üstlendiği rolleri (imar faaliyetleri, dinî ve sosyo-ekonomik hizmetler) fark edebilme.  Bireysel


             Yönerge  Verilen metinden yola çıkarak soruları cevaplayınız.

                                                                    Fatih’in bir vakfiyesi



                                                      “Ben ki İstanbul Fatihi abd-i âciz (aciz kul) Sultan Meh-
                                                      med Han’ım! Bizatihi alnumun teriyle kazanmış oldu-
                                                      ğum akçelerumle (şahsi paramla) satun alduğum İstan-
                                                      bul’un Taşluk Mevkii’nde kain (bulunan) ve malumu’l
                                                      hudut (sınırları belli) olan yüz otuz altı bap dükkânımı
                                                      aşağıdaki şartlar muvacehesinde vakf-ı sahih eyledum.
                                                      İş bu gayr-i menkulatumdan (dükkânlarımdan) gelicek
                                                      nemalardan (gelirlerden) İstanbul’un her sokağına iki-
                                                      şer kişi tayin eyledum. Bunlar, ellerinde bir kap içeri-
                                                      sinde kireç tozu ve kömür külü karışımı olduğu halde
                                                      günün müteaddit saatlerunde sokakları gezeler. Tük-
                                                      rüklerin üzerine bu tozu dökeler (kirecin mikrop öldü-
                                                      rücü etkisini unutmayalım) ki, yirmişer akçe alalar...
                                                      “Ayrıyeten, on cerrah (operatör), on tabip (doktor) ve
                                                      üç de yara sarıcı (hemşire-sağlık memuru) tayın eyle-
                                                      dum. Bunlar dahi, ayın belli günlerinde İstanbul’a çıka-
                                                      lar, bilaistisna (ayırım yapmadan) her kapuyu vuralar ve
              Görsel: II. Mehmed’in Gentile Bellini tarafından yapılan
              yağlı boya portresi (Londra National Gallery, nr. 3099)  o hanede hasta olup olmaduğun soralar, hasta var ise ve
                                                      şifası mümkin ise şifayap edeler (evde tedavi etsinler);
              değilse kendulerunden hiçbir karşıluk beklemeksızın (ücretsiz) Darülâceze’ye (yoksullar bakımevine)
              kaldırarak orada salah bulduralar (iyileştirsinler)…
              “Maazallah (Allah korusun) İstanbul’da et buhranı çıkacak olursa vakf ittuğum yüz adet tüfengi ehli-
              ne (avcılara) vereler. Bunlar, hayvanat-ı vahşiyenin (av hayvanlarının) yumurtada ve yavruda olmadı-
              ğı sırada balkanlara (dağlara, ormanlara) çıkub avlanalar ki zinhar (kesinlikle) hastalarumuz gıdasuz
              (proteinsiz) kalmasunlar…
              “Ayrıyeten, külliyemde bina ve inşa ittuğum imarethanede şehit ve şühedanın harimleri (şehit aileleri)
              ve İstanbul fukarası yemek yiyeler... Ancak, yemek yemeye veya almaya bizatihi kenduleri gelemeye-
              cek vaziyette olanlarun yemekleri günün loş karanlığında kimse görmeden kapalı kaplar içerusunda
              evlerine götürüle...”




             1.  Fatih Sultan Mehmet’in hastalara ayrım yapmaksızın doktor göndermesini, sosyal devlet anlayışı
                 açısından nasıl yorumlarsınız?










                                                                                                   137
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142