Page 241 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 241

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10        115

             3.ÜNİTE > Şiir  Kazanım A.1.10: Şair ile şiir arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                      Eser, Sanatçı ve Kültür                          30 dk.
             Amacı     Eser, sanatçı ve kültür arasındaki etkileşimi fark edebilmek.             Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                          Günümüz Türkçesi
              Cânı kim cânânı içün sevse cânânın sever    Her kim canını cananı için sevse cananını sever,
              Cânı içün kim ki cânânın sever cânın sever  Her kim canı için cananı sevse canını sever.
              (…)                                         (…)

              Müşg-i Çîn âvâre olmışdur vatandan men gibi  Çin miski vatanından ayrılıp avare olmuş benim gibi
              Kansı şuhun bilmezem zülf-i perîşânın sever  Bilmiyorum, hangi güzelin dağınık saçlarını sever.

              Su ki ser-gerdân gezer başında vardur bir hevâ  Şaşkın ve perişan bir hâlde dolaşan suyun başında
              Gâlibâ bir gül-ruhun serv-i hırâmânın sever  vardır bir sevda,
                                                          Galiba bir gül yanaklının salınan uzun boyunu sever.
              (…)                                         (…)

              N’olacakdur terk-i ‘ışk etme Fuzûlî vehm edüp  Ne olacak Fuzûlî, korkup aşkı terk etme!
              Gâyeti derler ola bir bende sultânın sever  En fazla derler ki “Bir köle sultanını sever.”

                                            Fuzûlî, Divan

             1.
                  Okuduğunu metinde de  görüldüğü gibi ilk beyti kendi arasında, diğer beyitlerinin ikinci mısrası
                  ilk beyitle kafiyeli olan gazel; aşk, sevgili ve bahar gibi lirik duyguların dile getirildiği divan şiiri
                  nazım şeklidir. Türk müziğinde de bir form olan gazel, gazelhanlar tarafından doğaçlama olarak
                  bir gazelin seslendirilmesidir. Münir Nureddin Selçuk ve Hafız Burhan önemli gazelhanlarımız-
                  dandır. Şanlıurfa’da da sıra gecelerinde gazel söyleme geleneği bulunmaktadır. Kazancı Bedih,
                  Şanlıurfa’nın meşhur gazelhanlarındandır. Özellikle Fuzûlî’nin “Eyle ser-mestem ki idrak etme-
                  zem dünya nedir” mısrasıyla başlayan gazeli, Kazancı Bedih’in sesinde yeni bir soluk kazanmıştır.

                Gazel nazım şeklinin Türk müziğini etkilemesini, toplantılarda ve eğlencelerde gazel okuma gelene-
                ğinin oluşmasını, divan şiirinin yaşayan kültüre katkıları bağlamında yorumlayınız.


























                                                                                                   239
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246