Page 246 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 246
119 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
3.ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.12: Metinden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiirde Tamlama 10 dk.
Amacı Metinden isim tamlamalarının özelliklerini belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Şarkı
Çözülme zülfüne ey dil-rübâ dil bağlayanlardan
Kaçınma âteş-i aşkınla bağrın dağlayanlardan
Düşer mi ictinâb etmek seninçün ağlayanlardan
Sirişk-i çeşmimin bak farkı var mı çağlayanlardan
Senin bir reng-i zîbâ var ki gülberk-i izârında
Bulunmaz gülsitan-i âlemin bu nevbahârında
Otur ihrâma ârâm et biraz havzın kenârında
Sirişk-i çeşmimin bak farkı var mı çağlayanlardan
(…)
Enderunlu Vâsıf
N. Halil Onan, İzahlı Divan Şiiri Antolojisi
Kelime Dağarcığı
ârâm kılmak: Dinlenmek. dil: Gönül. dil-rübâ: Gönül kapıcı.
gülberk-i izâr: Gül yaprağına benzer yanak.
gülsitan-i âlem: Âlemin gül bahçesi. havz: Havuz.
ictinâb: Kaçınmak. ihrâm: Örtü. reng-i zîbâ: Parlak renk.
sirişk-i çeşm: Gözyaşları. zülf: Saç.
1. Aşkınla sözcüğü tek başına bir isim tamlaması oluşturabilir mi? Açıklayınız.
2. Dünyanın bu ilkbaharı (âlemin bu nevbahârı) tamlaması hangi isim tamlamasına örnektir? Bu
örnekten isim tamlamasının hangi özelliğini görebiliriz?
244
Hazırlayan: Mehmet ATCI