Page 247 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 247
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 120
3.ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.12: Metinden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Halk Şiirinde Tamlama 10 dk.
Amacı Metinden isim tamlamalarının özelliklerini belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Koşma
Dinle sana bir nasihat edeyim İl âriftir yoklar senin bendini
Hatırdan gönülden geçici olma Dağıtırlar tuzağını fendini
Yiğidin başına bir iş gelende Alçaklarda otur gözet kendini
Anı yâd illere açıcı olma Katı yükseklerde uçucu olma
Mecliste ârif ol kelâmı dinle Muradım nasihat bunda söylemek
İl iki söylerse sen birin söyle Size lâyık olan onu dinlemek
Elinden geldikçe iyilik eyle Sev seni seveni zay etme emek
Hatıra dokunup yıkıcı olma Sevenin sözünden geçici olma
Dokunur hatıra kendisin bilmez Karac’oğlan söyler sözün başarır
Asilzâdelerden hiç kemlik gelmez Aşkın deryâsını boydan aşırır
Sen iyilik et de o zayi olmaz Seni bir mecliste hacil düşürür
Darılıp da başa kakıcı olma Kötülerle konup göçücü olma
Karacoğlan
S. Nüzhet Ergun, Karacaoğlan Hayatı ve Şiirleri
1. Beşinci dörtlükte geçen sevenin sözü sözcük grubu bir isim tamlaması oluşturur mu? Neden?
2. Beşinci dörtlükte geçen muradım sözcüğü tek başına bir isim tamlaması oluşturabilir mi? Neden?
245
Hazırlayan: Mehmet ATCI