Page 273 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 273

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          133

             4. ÜNİTE > Destan/Efsane          Kazanım A.2.3: Metnin tema ve konusunu belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                         Güç Oyunu Bozar                               35 dk.

             Amacı     Temayı etkileyen unsurları fark edebilmek.                                Bireysel

              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                       Demircioğlu’nun Deliler Arasına Girmesi
             Okuyacağınız metin, Köroğlu destanının Azeri rivayetlerine ait olan “Demircioğlu’nun Deliler Arasına
             Girmesi” kolu, Köroğlu’nun Demircioğlu ile dost olmasını konu alır.)
             Köroğlu’nun atını yalnız bir demirci nallayabiliyordu. Atı kadar Köroğlu’nun da huyunu bilen demirci,
             oğlunu bu kahramana göstermezdi. Bir gün yine Köroğlu gelir. Lakin o gün aklına eser, nalları beğen-
             mez; birçok nalı elinde hamur gibi ezer. Bu suretle yedi takım nal ezdikten sonra atının ayağını tutar,
             nallatmaya başlar. Lakin arka ayaklara sıra gelince at huysuzlanır ne demirci ne de Köroğlu zapt edebi-
             lirler. O zaman, bütün sahneyi seyretmiş olan Demircioğlu çıkar; evvela atı zapt eder; nallatma bitince
             de Köroğlu’nun verdiği paraların hepsini hamur gibi ezer.

             Köroğlu bunlardan ayrıldıktan sonra bu vaka onda çok büyük bir tesir yapar: Demek ki atını zapt ede-
             cek, kendisine karşı koyacak bir yiğit vardır. Diğer taraftan bu adamın Köroğlu olduğunu öğrenen De-
             mircioğlu babasına: “Neden bana daha evvel söylemedin? O burada iken bilseydim öldürüverirdim.”
             diyerek esef eder. Gece beline zincir bağlayarak Çamlıbel’e varır. Kayalardan tırmanıp Kırat’ın durduğu
             ahıra yaklaşır. Orda Köroğlu’ya rast gelir. Karanlıkta tanışmazlar. Köroğlu, Demircioğlu’nun maksadını
             öğrenince ona, Kırat’ı kendisinin de merak ettiğini söyler. O sırada Demircioğlu, bir gün evvel Köroğlu
             ile aralarında geçen vakayı anlatır. Köroğlu tabii muhatabını tanır lakin onun yiğitliğini sonuna kadar
             görmek için belli etmez.
             (…)
             Lakin iş bu mertebeye gelince Köroğlu: “Bu, sahiden yaman bir yiğit. Bunu nasıl elde edeyim?” diye
             düşünmeye başlar. Demircioğlu’nun kafasına bir topuz indirir. Demircioğlu, “Şaka yapma!” diye ihtar
             etmekle iktifa eder. Nihayet Köroğlu bir hileye başvurur yoldaşıyla sohbete başlar. Bahis Köroğlu’ndan
             açılınca sorar: “Ya Köroğlu arkamızdan gelse ne yaparsın?”

             Demircioğlu da: “Köroğlu’nun hiçbir şeyinden korkmam. Yalnız, gürlemesi çok dehşetli imiş; ondan
             yılarım.” der. Bunun üzerine Köroğlu bir gürler. Hakikaten Demircioğlu bu gürlemeyle düşüp bayılır.
             Köroğlu onu zincirlerle bağlar. Köroğlu’nun sesine ve yiğitliğine hayran olan Demircioğlu: “Yiğit!” der,
             “Ben senin arkadaşın olmak isterim. Yoksa sen beni zorla esir edemezsin.” Köroğlu onun bu sözüne pek
             inanamadığı için zincirlerini çözmez. Bunun üzerine Demircioğlu bir gerinir ve zincirleri kırar. Fakat
             yine mertlik göstererek: “Ben her şeye rağmen sözümde duruyorum ve senin yoldaşın oluyorum.” der.
             İşte o günden itibaren Demircioğlu da Köroğlu’nun delileri arasına katılmış olur.
                                                                         Pertev Naili Boratav, Köroğlu Destanı


             Kelime Dağarcığı:
             esef etmek: Üzülmek. iktifa etmek: Yetinmek. nalbant: Hayvanların ayağına nal çakan kimse. muhatap: Kendisine söz söyle-
             nilen kimse, kendisiyle konuşulan kimse. topuz: Ucu top biçiminde eski bir silah.


             1.  a) Metindeki hangi ifadeler sizi metnin konusuna götüren ifadelerdir?












                                                                                                   271
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278