Page 29 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 29

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          11

             1.ÜNİTE > Giriş  Kazanım A.4.4: Metnin ana düşüncesi ve yardımcı düşüncelerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                         Din ve Edebiyat                               15 dk.
             Amacı     Edebiyatın din ile ilişkisini açıklayabilmek.                             Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                   İlk Şâirlerimiz
              (…)

              En eski Türk şairleri -Tonguzların “Şaman”, Altay Türklerinin “Kam”, Yakutların “Oyun”, Kırgızların
              “Bahşı”, Oğuzların “Ozan” dedikleri- “Sâhir-Şâirler”dir. “Sihirbazlık, rakkaslık, musikişinaslık, he-
              kimlik, şâirlik gibi birçok vasıfları kendilerinde toplayan bu adamların, halk üzerinde büyük bir
              ehemmiyetleri vardı. Muhtelif zaman ve mekânlarda bunlara verilen ehemmiyet ve kıymet derecesi,
              kıyafetleri, kullandıkları musiki âleti, yaptıkları muhtelif işlerin şekli, tabii değişiyordu; fakat “Sema-
              daki ma’budlara türlü maksadlarla kurban takdim etmek, ölünün ruhunu yerin dibine göndermek,
              fenalıklar, muhtelif hastalıklar ve ölümler gibi habis cinler tarafından gelen işleri efsunla menetmek,
              hastaları tedavi eylemek, bâzı ölülerin ruhunu semâya yollamak, hâtıralarını yaşatmak” gibi muhtelif
              ictimâi vazifeler, hep ona âiddi. Bütün bu muhtelif işler için tabii çeşitli âyinler vardı; bunların bir
              kısmı unutulmakla yahud şeklini değiştirmekle beraber bir kısmı hâlâ “Kırgızlar” arasında “Altaylı-
              lar”da yaşamaktadır. “Bahşı-Ozan” bu ayinlerde kendinden geçmiş bir hâle gelerek tepinip sıçrarken
              birtakım şiirler de inşâd eder ve onları kendi musiki âletiyle çalar; hususi bir beste ile beraber olan
              ve sihirli bir tesiri olduğu sayılan bu sihirli güfteler, Türk şiirinin en eski şeklini teşkil etmektedir ki,
              bunların eski örnekleri zamanımıza kadar gelememiştir.
              (…)

                                                                            M. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi


              Kelime Dağarcığı
              güfte: Müzik eserlerinin yazılı metni, söz. inşad (inşat): Şiir okuma. rakkas: Dansı meslek edinmiş erkek, dansçı.
              sâhir: Sihir yapan, büyücü.

             1.  Yazar, ana düşüncesini açık bir şekilde metnin içinde vermiştir. Ana düşünceyi vermeseydi metin-
                den bu düşünceyi çıkarabilir miydiniz? Gerekçeleriyle yazınız.











             2.  Yazar savunduğu ana düşünceyi desteklemek için hangi bilgileri vermiştir? Bu bilgiler ile ana düşün-
                ce arasında nasıl bir ilgi vardır? Açıklayınız.













                                                                                                    27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34