Page 55 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 55

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          24

             1.ÜNİTE > Giriş  Kazanım A.4.9: Metinde ortaya konan bilgi ve yorumları ayırt eder.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                       Dinin Edebiyata Etkisi                          20 dk.
             Amacı     Metindeki bilgilerin gerekçelerini tespit edebilmek.                      Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                Edebiyat-Din İlişkisi
              (…)

              İslâm dinini kabulün edebiyatımızdaki etkisi, hem şekil hem de içerikte kendisini göstermiştir. Şekil
              bakımından, ilk dönem edebiyatımızda kullanılmayan yeni nazım şekilleri bu dönemde kullanılma-
              ya başlamıştır. Eski Türk şiirinde nazım birimi dörtlük esasına dayanan kıta iken, bu dönemde özel-
              likle İran edebiyatının etkisi ile beyit esasına dayalı yeni nazım şekilleri kullanılmaya başlamıştır. Bu
              çerçevede, yeni dönem şiirimizde gazel, kaside, mesnevî, rubâî, muhammes, müseddes, terci-i bend,
              terkib-i bend… vs. gibi, nazım şekilleri kullanılmaya başlamıştır.
              Bu dönem edebiyatımızda şekil bakımdan yaşanan ikinci değişim ise şiirimizin vezninde meydana
              gelmiştir. Eski Türk şiirinin vezni, hecelerin sayısına dayanan hece vezni iken bu dönem şiirimizde
              aruz vezni kullanılmaya başlamıştır. Hecelerin uzun veya kısalığına göre, kapalı veya açık hece şek-
              linde belirlenmesi esasına dayanan aruz vezni, Türkçe’de uzun hece olmadığı için, esas itibariyle di-
              limize uygun değildi. Şiirde dilimizin yapısına uygun olmayan aruz vezninin tercih edilişi, dilimizde
              zaman içerisinde Arapça ve Farsça kelimelerin fazlalaşmasına sebep olmuştur.
              (…)
              Yine bu dönem edebiyatımızın şeklî yapısında ortaya çıkan değişime paralel olarak içerikte de deği-
              şimler görülmüştür. Muhtevada meydana gelen değişimin en başta gelen sebebi, bu dönemde edebi-
              yatımızın kaynaklarının değişmiş olmasıdır. İslâm öncesi edebiyatımız, o günkü Türk toplumunun
              inanç, örf ve âdetlerinden beslenirken; yeni dönemde kabul edilen dinin kaynakları ve bunların şe-
              killendirdiği yeni inançlar edebiyatımızın da en önemli ilham kaynağı olmuştur. İslâm dininin kutsal
              kitabı Kur’an-ı Kerim ve onun tefsirleri; bu dinin tebliğcisi olan Hz. Muhammed’in hayatı ve onun
              hadis-i şerîfleri; İslâm tarihi, fıkıh, akaid, kelam ve tasavvuf gibi ilim dalları ve İran tarih ve mito-
              lojisi bu dönem edebiyatımızı konu ve tür olarak besleyen kaynaklardır. Bu kaynaklardan beslenen
              edebiyatımız; yeni dinin kitabını, peygamberini, inanç esaslarını, ahlâkî değerlerini, insan ve dünya
              anlayışını, tasavvufî ilkelerini vb. açıklayan bir muhtevaya bürünmüştür. Muhtevada aynı soya bağlı
              olanların oluşturduğu millet anlayışının değerlerinden daha çok, aynı dine inanan insanların oluş-
              turduğu ümmet anlayışı değerleri bu dönemde öne çıkmaktadır.

              (…)
                                                                                    https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=75319


             1.  Bilgi cümlelerine metinden iki örnek bulunuz. Bunları yorum cümlelerine dönüştürünüz.
















                                                                                                    53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60