Page 264 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 264

FİZİK 11                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                             CEVAP ANAHTARLARI
          3.  t = 1,2 s ölçümüne göre tel zımbanın yaptığı serbest düşme ha-  3. Tahta için:
            reketine ait konum-zaman, hız-zaman ve ivme-zaman grafikleri   Maddenin cinsi değişmediği için direnç katsayısı değişmeyecek-
            aşağıdaki gibi olur.                          tir.  III numaralı yüzeyin alanı, I numaralı yüzeyin alanından
                 x (m/s)   V (m/s)   a (m/s )             büyük, II numaralı yüzeyin alanından küçüktür. Bu durumda,
                 7,2                                      etki eden direnç kuvveti I. ve II. durumda etki eden direnç kuv-
                           12                             vetinin arasında bir değer alacaktır. Dolayısıyla hız 7v’den küçük
                                     10
                                                          5v’den büyük olmalıdır. Hız I. ve II. durumun arasında bir değer
                         t (s)     t (s)     t (s)        aldığı için süre 10t’den büyük, 12t’den küçük olmalıdır.
                       1,2      1,2
                                                          Metal için:
             İkinci Aşama Cevabı                          Maddenin cinsi değişmediği için direnç katsayısı değişmeyecek-
          4. İlk tankın derinliğini ölçerken dijital saatimi, vakumlama siste-  tir.  III numaralı yüzeyin alanı, I numaralı yüzeyin alanından
            mini ve bir adet tel zımbalama aletini kullandım. Dijital saatimi   büyük, II numaralı yüzeyin alanından küçüktür. Bu durumda,
            size vermeyi seçersem onun yerine aldığım suyu ve su bidonunu   etki eden direnç kuvveti I. ve II. durumda etki eden direnç kuv-
            kullanarak ilk tankın derinliğini yorumlayabilir ve ikincisiyle kı-  vetinin arasında bir değer alacaktır. Dolayısıyla hız 8v’den küçük
            yaslama yapabilirim. Bunun için yüksekliğini hesapladığım ilk   6v’den büyük olmalıdır. Hız I. ve II. durumun arasında bir değer
            tankta deneyi tekrarlarım ve aşağıdaki yönergeleri izlerim.  aldığı için süre 8t’den büyük, 10t’den küçük olmalıdır.
            1. Tel zımbayı serbest bıraktığım anda su dolu bidondaki   Not: Konu ile ilgili bilgiler için bkz. MEB Ortaöğretim Fizik 11
            musluğu açarım.                               Ders Kitabı, Sayfa 93-95
            2. Yere çarptığı anda musluğu kapatır içinde kalan su miktarını
            işaretlerim.                                 Etkinlik No.: 27
            3. Burada dışarı akan su miktarı, tel zımbanın düşme süresini   1.  Yaydaki esneklik potansiyel enerjisi, okta kinetik enerjiye dö-
            belirler.                                      nüşür. Okun çapının artması ile kütlesi de artar. Kütlesi arttığı
            4. Bidonu tekrar su ile doldurup aynı işlemi ikinci tank için   için okun yaydan çıkış hızı azalır. Okun çapının artması ile
            tekrarlarım.                                   hareket doğrultusundaki dik alan artar, bu durumda etki eden
            5. Tel zımba yere düşünce musluğu kapatır, kalan su miktarını   hava direnci artar ve ok daha fazla hız kaybeder. Bu nedenle ok
            işaretlerim.                                   hedeften sekebilir veya hedefte sarkık şekilde durabilir.
            6. Kalan su miktarları aynı ise tankların derinlikleri aynıdır.
            7. Bidonda daha fazla su kalmışsa ikinci tankın derinliği daha   2. I. atış 72 - 67,81 = 4,19
            küçüktür.                                      II. atış 60 - 56,52 = 3,48
            8. Bidonda daha az su kalmışsa ikinci tankın derinliği daha   III. atış 66 - 62,17 = 3,83
            büyüktür.
            Size dijital saatimi vermek yerine kullandığım başka bir aracı ve-  Okun   Okun   Okun
            rirsem, ölçüm işinde kullanmamı zorunlu kıldığınız bidonu ve   Yaydan   Hedefi   Hedefi   Hızdaki
                                                                     Atış
            suyu kullanamam ve şartınızı sağlayamam.        Sporcu  Numarası  Çıkış   Vurma   Vurma   Değişim
                                                                                              Miktarı
                                                                            Hızı
                                                                                        Hızı
          2. Yönerge:                                                      (m/s)  Süresi   (m/s)  (m/s)
                                                                                   (s)
            Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
                                                                     I      72    1,01  67,81  4,19
             Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
                                                            Yasemin
             Ders Kitabı, Sayfa 88-93.                     ANAGÖZ    II     60    1,21  56,52  3,48
          Etkinlik No.: 26                                           III    66    1,10  62,17  3,83
          1. Bölüm: İZLEYELİM
          1. Yönerge                                     3.  I. ve II. atış karşılaştırıldığında I. atış %20 daha fazla bir ilk hıza
                                                           sahiptir.  Hızdaki azalma miktarı karşılaştırıldığında bu değer I.
          1. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılıklar görülebilir.  atışta II. atışa göre % 20’den daha fazladır. II. ve III. atış karşılaş-
                                                           tırıldığında III. atış %10 daha fazla bir ilk hıza sahiptir.  Hızdaki
          3. Yönerge                                       azalma miktarı karşılaştırıldığında bu değer III. atışta II. atışa
          1. İlk  denemede ortamda  hava  direnç  kuv veti  etkilidir.  Havanın   göre % 10 dan daha fazladır. Sonuç olarak hızın artması hava
             oluşturduğu bu kuvvet nedeni ile ivmeleri farklı olduğu için tüy,   direncini arttırır.
             bovling topundan daha geç yere düşer.       4.  Okun çapının artması ile hareket doğrultusundaki dik alanı art-
          2. İkinci denemede ise ortamın havası boşaltıldığı için tüy ve bov-  maktadır. Alan arttığında ok hedeften sekiyorsa etki eden hava
             ling topuna hava direnç kuvveti etki etmeyecektir. Bu nedenle iki   direnci daha fazla olmalıdır. Sonuç olarak hareket doğrultusun-
             cisim de yer çekimi ivmesi ile hızlanır ve aynı anda yere düşer.  daki dik alanın artması hava direncini arttırır.
          2. Bölüm: DEĞERLENDİRELİM                        Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
          1. Yönerge                                       Ders Kitabı, Sayfa 93-95.
          1. Yüzeylerin değişmesi ile hareket doğrultusuna dik olan yüzey   Etkinlik No.: 28
             alanı da değişir. Alanın artması direnç kuvvetini arttırır. Direnç   1. Yönerge:
             kuvveti fazla olursa hızdaki artış miktarı azalır, bu durumda ci-
             simlerin yere çarpma hızı düşerken yere düşme süresi artar.  1. Paraşütçü sadece ağırlığının etkisinde yer çekimi ivmesi ile ha-
                                                           rekete başlamıştır.
          2. Maddelerin cinsi değişince direnç katsayıları da değişir.  Direnç   2. Paraşütçünün ağırlığına zıt yönde hızla beraber artan hava di-
             katsayısı büyük olan cisme daha fazla direnç kuvveti etki eder.   renç kuvveti oluşmuştur. Net kuvvet etkisiyle azalan ivme ile
             Bu nedenle cismin hızı daha yavaş artar ve yere düşme süresi   hızlanmıştır.
             uzar.                                       3. Hava direnç kuvveti cismin ağırlığına eşit olduğu için cisme etki-
                                                           yen net kuvvet sıfır olmuştur. Bu durumda cisim ivmesiz hareket
                                                           ederek sabit hızla hareketine devam etmiştir.


          262
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269