Page 266 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 266
FİZİK 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.: 31 Etkinlik No.: 32
1. Öğrencinin seçtiği değerlere göre farklılık görülebilir. Muhtemel 1. Yönerge: Öğrencinin seçtiği değerlere göre farklılık görülebilir.
cevaplar: Örnek olması için tablo muhtemel cevaplarla doldurulmuştur.
V(m/s) Başlangıç Platform Zaman Yatay Yerden
Hızı Uzunluğu Uzunluk Yüksek-
(m/s) (m) (s) (m) lik (m)
16
15 t 1 = 0,1 x 1 = 1,4 h 1 = 9,95
14
13 t 2 = 0,3 x 2 = 4,2 h 2 = 9,56
12
11 t 3 = 0,5 x 3 = 7 h 3 = 8,77
10 V 0 =14 y=10
9
8 t 4 = 0,7 x 4 = 9,8 h 4 = 7,6
7 t = 0,9 x 5 = 12,6 h 5 = 6,03
6 5
5 t 6 = 1,1 x 6 = 15,4 h 6 = 4,06
4
3
2 2. Yönerge: Öğrencinin seçtiği değerlere göre farklılık görülebilir.
1 0,1 0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 2,9
0 1 2 3 Muhtemel cevaplar:
-1 1. t = 0,1 s için Yatay Uzaklık : x = V . t = 14 . 0,1 = 1,4 m
-2 t(s) 0
-3 Yerden Yükseklik (y-h) : y = 10 m
-4
-5 h = 1/2.g.t = 1/2. 9,8. (0,1) = 0, 049 m
2
2
-6
-7 y-h = 10 - 0,049 = 9,95 m
-8
-9 t = 0,3 s için Yatay Uzaklık : x = V . t = 14 . 0,3 = 4,2 m
-10 0
-11 Yerden Yükseklik (y-h) : y = 10 m
-12
-13 2 2
-14 h = 1/2.g.t = 1/2. 9,8. (0,3) = 0, 44 m
-15 y-h = 10 - 0,44 = 9,56 m
-16
14
h(m) 2. Hava direnci dâhil edildiğinde “Futbol topu” nun hedefin arka-
12 11.05 11.2 11.45 11.2 11.05 sında kaldığı gözlemlenmiştir. Bunun sebebi havanın harekete
karşı göstermiş olduğu direnç kuvvetidir.
10 10.1 10.56 10.94 10.94 10.56 10.1 9.53 3. Hedefi tam isabetle vurmak için başlangıç hızının ya da platform
8 6.27 7.23 8.1 8.86 9.53 8.86 8.1 7.23 uzunluğunun arttırılması gerekir.
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
6 6.27 Ders Kitabı, Sayfa 105-120
5.22 5.22
4.06 4.06 Etkinlik No.: 33
4
2.8 2.8 3. Yönerge
2
1.45 1.45 1. Cisimlerin yere düşme süreleri aynıdır. K ve L hizasından bıra-
kılan bilye de aynı sürede düştüğüne göre yatay atılan cisimlerin
0 0 1 2 0
0,1 0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 2,9 3
t(s) hızları farklı olsa da bu cisimler düşeyde serbest düşme hareketi
a (m/s ) yapar.
2. Cisimlerin düşme süreleri eşit olmasına rağmen L hizasından bı-
rakılan daha büyük hızla yatay atışa başladığı için yatayda daha
1 2 3
0 t (s) fazla yol almıştır. Yatayda alınan yol, yatay hız ile doğru orantılıdır.
3.
-10
2. h = V / 2 . g
2
max 0
h = 15 / 2 . 10 = 11,25 m olur.
2
max
3. t ç = V / g t ç = 15 / 10 = 1,5 s Birkaç kitap ile rampanın yerden yüksekliği artırılır. İki durumda
0
t i = V / g t ç = 15 / 10 = 1,5 s da aynı K hizasından veya aynı L hizasından bırakılan bilyelerin
0
t u = 2V / g t u = 2.15 / 10 = 3 s yere düşme süreleri ve yatayda aldıkları yollar tespit edilir. Rampa-
0 dan aynı hızla ayrılır ama ikinci durumda yere düşme süresi arttığı
için yatayda alınan yol aynı oranda artar.
4. a) Hız zaman grafiğinin altında kalan alan cismin çıkabileceği Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
maksimum yüksekliği verir. Ders Kitabı, Sayfa 105-120.
b) İvme zaman grafiğinin altında kalan alan cismin hız değişi-
mini verir.
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
Ders Kitabı, Sayfa 97-103.
264