Page 271 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 271
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 11
CEVAP ANAHTARLARI
3. Mekanik enerji korunmamıştır. Tahta yüzeyler arasındaki 3. Yönerge
sürtünmeden dolayı enerjinin bir kısmı sürtünme enerjisine 1. Eşit sürede çizgisel momentumu büyük olan cisimleri dur-
dönüşmüştür. durmak için uygulanması gereken kuvvet, çizgisel momentu-
4. W = E – E = 7,84 – 6,74 = 1,1 J mu küçük olanlara göre daha büyük olur.
sür P K
5. W =F . x Çizgisel momentum, aracın hızı ile kütlesinin çarpımına eşit
sür sür F = k . N . Cosα olduğu için araçların momentumları;
sür
1,1 = F . 1 1,1 = k. 10. 0,6
sür
F = 1,1 N k= 0,18 P = 10m ∙ V/2 = 5m ∙ V
K
sür P = m . V
L
6. Cisim yatayda sürtünme kuvvetinden dolayı yavaşlayıp durur. P = 2m ∙ 3V/2 = 3m ∙ V
M
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11 P = 2m ∙ 2V = 4m ∙ V olur.
Ders Kitabı, Sayfa 144-148. N
Bu nedenle K aracını durdurmak için diğerlerinden daha
Etkinlik No.: 44 büyük kuvvet uygulanmalıdır.
1. Şekil 1 için 2F = m . a ve şekil 2 için 2F = 2m . a
1 2 2. Ankara tren garında yolcu bekleyen tren hareketsiz olduğu
yazılırsa a = 2a olur. için çizgisel momentumu sıfırdır. Hareketli bir bisikletlinin
1
2
Buradan a = 2a ise a = a olur. kütlesi trenden daha küçük olmasına rağmen belli bir hıza
1 2
2. Şekil 1 için v = a . t = 2a . t = 2v ise sahip olduğu için çizgisel momentumu daha büyüktür.
1
1
şekil 2’de v = a . t = a . t = v olur. 3. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık gösterebilir.
2 2
Buradan v = 2v olur. Muhtemel cevaplar; patenle kayan çocuk, gökyüzünden düş-
1 2 mekte olan yağmur damlası, düz yolda koşan köpek, balkon-
3. P = m . v = m . 2v = P ise dan serbest düşmeye bırakılan top örnek olarak verilebilir.
1
1
P = 2m . v = 2m . v = P
2 2 Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik
P = P = P olur. 11 Ders Kitabı, Sayfa 152-157
1
2
4. Ι = 2F . t = Ι ise Ι = 2F . t = Ι olur.
1
2
Buradan Ι = Ι = Ι olduğu görülür. Etkinlik No.: 46
1 2
5. T P 1 = P son - P ilk = m .v 1 - m .0 = m .v 1 = m . v 2 = P ise 1. Hareketin nedeni, duvarın Bahadır’a uyguladığı tepki kuvvetidir.
(1)
()1
Çünkü Newton’ın Üçüncü Hareket Yasası’na göre duvar uygula-
. -
T P 2 = P son( )2 - P ilk()2 = mv 2 m .0 = 2 m .v 2 = 2 m .v = P olur . nan etki kuvvetine karşı zıt yönde ve aynı büyüklükte bir tepki
Buradan P 1T = T P 2 olur . kuvvetini temas süresince uygular, temas süresince uygulanan
6. F = m .a = m ^ V/ tiseT h F. tT = m .VT = m .PT = I olur . bu kuvvetin etki miktarının ifadesi “itme” dir.
. T
2. Balondan çıkan hava, tükenene kadar kayığa havanın hareketine
Burada itme I = F.tT ve momentum değişimi zıt yönünde bir itme uygular. Bu itme kaykay örneğinde duvarın
^ h
.
.T =
P =
^ T h mV m .^ Vson - Vilk h olurBunag öre Bahadır’a uyguladığı itmeye karşılık gelir.
a) Kuvvet zaman değişimi itmeyi I = F .tT h verir.
^
3. Balondaki havanın hacminin artması, balona daha uzun süreli
b) Eğim = tani = TT T = F = cisme uygulanan kuvveti verir. etki kuvveti sağlar. Bu durumda kayık daha uzun süre hareket
/ P
eder.
/ P
c) Eğim = tani = TT V = T^ m .Vh / VT = m cismin
kütlesini verir. 4. Kaykay ve kayığın durma sebebi üzerilerine etki eden sürtünme
7. F . t = m . ∆v 10 . 5 = 2 . (v - 0) ise kuvvetleridir. Sürtünme kuvvetlerinin etki süreleri boyunca ka-
v = 25 m/s çizgisel momentumu yık ve kaykay yavaşlayarak durur.
P = m . v = 2 . 25 = 50 kg.m/s olur. 5. Başlangıçta durmakta olan kaykay ve kayığa uygulanan itme
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11 ile cisimler ivme kazanmış, dolayısıyla hızlanmış ve cisimlerin
Ders Kitabı, Sayfa 152-157. çizgisel momentumları artmıştır. Daha sonra hareketlerine ters
Etkinlik No.: 45 yönde uygulanan itme cisimlerin hızlarını ve çizgisel momen-
1. Yönerge tumlarını azaltmıştır.
1. Çocukların Görsel 2’de Görsel 1’e göre kütlelerinin artmasın- 6. F = m . a
dan dolayı çizgisel momentum ölçüsü artmıştır.
ΔV
2. Alp ve Can çizgisel momentumlarını arttırmak için hızlarını F = m . ___
arttırmalıdırlar. Örneğin daha dik bir yokuştan kayarak Δt
hızlarını arttırabilirler. F . Δt = m . ΔV
3 Çizgisel momentum, kütle ve hızla doğru orantılı olduğu için I = ΔP
P = m.V olarak ifade edilir.
2. Yönerge Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
1. Cam bardağın taş zeminle olan etkileşim süresi yastıkla olan Ders Kitabı, Sayfa 157–161.
etkileşim süresinden küçüktür.
2. Cam bardağın taş zeminle olan etkileşim kuvveti yastıkla
olan etkileşim kuvvetinden büyüktür.
3 İtme cisme uygulanan kuvvet ve cisimler arası etkileşim süre-
F
.t
si ile doğru orantılı olduğu için I = F . t olarak ifade edilir.
F
.t I =
269