Page 272 - FİZİK 11 - BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 272
FİZİK 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.: 47
V 0
1. Deney sonuçlarındaki momentum değişimleri :
I. I = T P II. I = T P III. I = T P K L
F. t T = T P F. t T = T P F. t T = T P I =ΔP
mg T P mg T P mg T P F . Δt = ΔP
.. t T =
.. t T =
.. t T =
.
.
.
. 2104 = T P . 2103 = T P . 2104 = T P m . g . Δt = ΔP
T P = 80 . Ns T P = 60 . Ns T P = 80 . Ns
2. Her üç deney sonucunda da cisme hareketi süresince etki eden 3 . 10 . 6=ΔP
kuvvet cismin ağırlığıdır. ΔP = 180 N.s
G = F = m .g = 2 . 10 = 20 N olur. 6. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
Tablo 1 Muhtemel cevaplar:
Zaman (s) 0 1 2 3 4
Basketbol, futbol, voleybol gibi oyunlarda topun hareketleri,
Kuvvet (N) 20 20 20 20 20 roketin yeryüzünden havalanması, uzun atlama, sırıkla atlama
Cismin Hızı (m/s) 0 10 20 30 40 hareketi yapan sporcunun hareketi gibi örnekler verilebilir.
Tablo 2 Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
Ders Kitabı, Sayfa 157 – 161.
Zaman (s) 0 1 2 3
Etkinlik No.: 48
Kuvvet (N) 20 20 20 20 5. Yönerge:
Cismin Hızı (m/s) 20 30 40 50 1. Aynı anda harekete başlayan toplar orta çizgide çarpıştığına
göre yer değiştirmeleri eşit büyüklükte olur. Bu durumda orta-
Tablo 3 lama hızları da eşit büyüklükte ve zıt yönde olur.
Zaman (s) 0 1 2 3 4 2. Çizgisel momentum büyüklüğü, kütle ve hız büyüklüğü çarpımı
ile bulunur. (P = m . v)
Kuvvet (N) 20 20 20 20 20
3. Kütlesi büyük olan top, çizgisel momentumun korunumu
Cismin Hızı (m/s) -20 -10 0 10 20 prensibine göre çarpışma sonrası daha küçük hız büyüklüğüne
sahip olmalıdır.
3. I. F (N) Alan = F . t = İtme = Momen- 4. Kütlesi küçük olan top çizgisel momentumun korunumu pren-
tum değişimi olur. sibine göre çarpışma sonrası daha büyük hıza sahip olmalıdır.
20 Alan = 20 . 4 = 80 N.s 5. Değerler öğrenci bulgularına göre farklılık gösterebilir.
t (s) 6. Değerler öğrenci bulgularına göre farklılık gösterebilir.
4 7. Bulgulara göre bu iki değer eşit büyüklükte olmalıdır. İhmal
II. F (N) Alan = F . t = İtme = Momen- edilebilecek kadar küçük farklar ölçme hatalarından ve ortam-
tum değişimi olur. daki sürtünme kuvvetlerinden kaynaklanıyor olabilir.
20
Alan = 20 . 3 = 60 N.s 8. Örnekler öğrenci bulgularına göre farklılık gösterebilir.
t (s)
3 Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 11
Ders Kitabı, Sayfa 161-165.
III. F (N) Alan = F . t = İtme = Momen- Etkinlik No.: 49
tum değişimi olur. 1. Yönerge:
20 Alan = 20 . 4 = 80 N.s 1. Videoya göre Newton ve taş zıt yönlerde hareketlenmişlerdir.
t (s) Newton’ın Etki-Tepki Prensibine göre bir cisim ikinci cisme kuv-
4 vet uyguladığında, ikinci cisim de birinci cisme eşit büyüklükte
ve zıt yönde bir kuvvet uygular. Buna göre Newton ve taşa eşit
4. Cisimlere net bir kuvvet etki ettiği sürece itme uygulanır, dolayı- büyüklükte ve zıt yönde kuvvetler uygulandığı için zıt yönlerde
sıyla hareket iki boyutta da olsa cisim çizgisel momentum deği- hareketlenmişlerdir.
şimi gösterir. Çizgisel momentum değişimi, 2. F t =- F e
I = ΔP eşitliğinden itme ifadesi hesaplanarak veya son çizgisel M.a n =- M .a t
t
n
momentum vektörü ilk çizgisel momentum vektöründen çıka- T T Verilen işlemde Newton’ın
rılarak bulunur. M n V n t T =- M t V t t T Etki-Tepki ve Temel
5. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. M. V n =- M. V t Prensip denklemleri
t T
n T
t -
Muhtemel cevap: M. V n - V 0 = - M. VV 0h kullanılmıştır.
n ^
h
t - ^
t T
M.V n =+ M. V t
n
İki boyutta hareket için yatay atış hareketi veya eğik atış hareketi
kullanılabilir. M.V n - M.V t = 0
t
n
Hava sürtünmesinin ihmal edildiği ortamda K noktasından V 0 Newton taşı Newton taşı
fırlattığında fırlattığında
ilk hızı ile eğik atılan 3 kg kütleli cisim 6 s sonra L noktasında Newton’ın taşın
yere çarpmıştır. Cismin çizgisel momentum değişiminin büyük- çizgisel çizgisel
lüğünü hesaplayınız. (g = 10 m/s alınız.) momentum momentum
2
büyüklüğü
büyüklüğü
270