Page 7 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 7
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 11 1
Yönlü Açılar Kazanım: 11.1.1.1. Yönlü açıyı açıklar.
Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme Genel Beceriler: Karar verme
Etkinlik İsmi RADARLI TAKİP IŞINI 20 dk.
Amacı Yönlü açıyı çizme, isimlendirme, yönlü açının pozitif ya da negatif olduğunu gösterebilme. Bireysel
Yandaki görsel, bir bölgede bulunan uçakların radardaki
görüntüsünü vermektedir. Çemberlerin hepsi “O” merkez-
lidir ve 24 eş parçaya ayrılmıştır. Uçaklara “O” merkez-
li kontrol noktasından ilk ve son konumlarında iki ayrı
sinyal gönderilmekte ve bu sinyaller radarda ışınlar oluş-
turmaktadır. Uçaklar, sadece bulundukları çemberin üze-
rinde saat yönünde ya da saat yönünün tersinde hareket
edebilmektedir.
Uçaklar, ilk ve son konumlarındaki ışınların birleşimiyle
açılar oluşturmaktadır. Örneğin B noktasında bulunan
uçak, gidebileceği en yakın nokta olan E noktasına ulaş-
tığında bu iki ışının birleşimiyle oluşan açıya ait bilgiler
aşağıdaki 1. Tablo'da verilmiştir.
1. Tablo
Açının Çizilişi Başlangıç Kenarı Bitiş Kenarı Yönü Sembolle Gösterimi
B
%
[OB [OE Negatif ( - ) BOE
O E
Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. A noktasında bulunan uçak, en kısa yoldan D noktasına geldiğinde iki ışının birleşiminden oluşan
açı için 2. Tablo'da ilgili yerleri doldurunuz.
2. Tablo
Açının Çizilişi Başlangıç Kenarı Bitiş Kenarı Yönü Sembolle Gösterimi
2. C noktasında bulunan uçak, uzun yoldan F noktasına geldiğinde iki ışının birleşiminden oluşan açı
için 3. Tablo'da ilgili yerleri doldurunuz.
3. Tablo
Açının Çizilişi Başlangıç Kenarı Bitiş Kenarı Yönü Sembolle Gösterimi
3. Kontrol noktası etrafında A uçağı pozitif yönlü 105c, B uçağı negatif yönlü 135c gittiğinde iki uçağın
son konumlarına göre başlangıç kenarı A uçağına ait ışın, bitiş kenarı B uçağına ait ışın olan iki ışının
birleşmesinden oluşan dar açının ölçüsünü ve yönünü bulunuz.
5
Hazırlayan: İsmail Hakkı ÜSTÜNEL