Page 11 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 11
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 11 5
Yönlü Açılar Kazanım: 11.1.1.2. Açı ölçü birimlerini açıklayarak birbiri ile ilişkilendirir.
Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme Genel Beceriler: Karar verme
Etkinlik İsmi TAŞ DEĞİRMEN 20 dk.
Amacı Esas ölçüyü hesaplayabilme. Radyan ve derece ölçü birimleri arasında dönüşüm yapabilme. Bireysel
Aşağıdaki 1. Görsel'de mısır, buğday gibi tahılları ezmeye, parçalamaya ve öğütmeye yarayan taş de-
ğirmen verilmiştir. Değirmen; alttaki sabit, üstteki hareketli birbiri üzerinde dönen iki taştan oluşur
ve tutma kolu sayesinde dairesel çevrilerek ortasından atılan tahılların iki taş arasında kırılmasını ve
ufalanmasını sağlar.
2. Görsel taş değirmenin O merkezli ve 12 eş parçadan oluşan dairesel modeline aittir.
C
B D
A E
L F
O
K G
J H
I
1. Görsel 2. Görsel
Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Değirmen A noktasında bulunan tutma kolu ile saat yönünde 19 π radyanlık açı kadar döndürül-
3
müştür. Buna göre
a) Son durumda tutma kolunun hangi noktada ya da noktalar arasında olduğunu bulunuz.
b) Tutma kolunun B noktasından kaç defa geçtiğini bulunuz.
2. Değirmen D noktasında bulunan tutma kolu ile saat yönünün tersine 2595c döndürülmüştür. Buna
göre
a) Son durumda tutma kolunun hangi noktada ya da noktalar arasında olduğunu bulunuz.
b) Değirmenin döndüğü açının esas ölçüsünü radyan cinsinden bulunuz.
3. Değirmenci F noktasında bulunan tutma kolu ile değirmeni 1200- c döndürüp durmuş, dinlen-
22
dikten sonra - 3 π radyanlık açı kadar daha döndürmüştür. Son durumda tutma kolunun hangi
noktada olduğunu bulunuz.
9
Hazırlayan: İsmail Hakkı ÜSTÜNEL