Page 16 - Matematik 11. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 16
9 MATEMATİK 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Trigonometrik Fonksiyonlar Kazanım: 11.1.2.2. Kosinüs teoremiyle ilgili problemler çözer.
Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme Genel Beceriler: Problem çözme, karar verme, eleştirel düşünme
Etkinlik İsmi FİBER OPTİK KABLO DÖŞÜYORUZ 20 dk.
Amacı Kosinüs teoremini kullanarak problem çözebilme. Bireysel
2020 yılı itibarıyla uluslararası internet iletişiminin %99 unun denizlerin altına döşenen 468 kablo
hattıyla sağlandığı bilinmektedir. Bu hatların uzunlukları, 131 km ile 20 000 km arasında değişebil-
mektedir. Kablolardan birinin zarar görmesi durumunda koca bir kıtanın internet ve iletişim hatları
tamamen kesintiye uğrayabilmektedir.
GRÖNLAND Bilgi Kutusu: Çemberdeki 4 kirişin birleş-
tirilmesiyle oluşturulan dörtgene "kirişler
4000 km dörtgeni" denir. Kirişler dörtgeninin ana
6000 km
2000 19 km PORTEKİZ özelliği, karşılıklı açıların toplamının
180° olmasıdır.
ABD
x β
α+β =180 o
x
4000 km
x+y = 180 o
α y
BREZİLYA
Yukarıdaki görselde Atlas Okyanusu'na kıyısı olan 4 ülke ve bu ülkeler arasındaki kablo hatları
modellenmiştir. Görünmez bir çemberin üzerinde bu dört iletişim kavşağı arasındaki kablo uzunluk-
larını gösteren tablo şu şekildedir:
1. hat ABD – Grönland 4000 km
2. hat ABD – Portekiz 200019 km
3. hat ABD – Brezilya 4000 km
4. hat Portekiz – Grönland 6000 km
5. hat Brezilya – Portekiz x
Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Portekiz ile Brezilya arasına döşenen kablonun uzunluğunun kaç km olduğunu bulunuz.
2. ABD-Grönland ve Grönland-Portekiz arasında döşenen kablo hatlarının kaç derecelik açı yaptığını
bulunuz.
3. Veri aktarım hızının mesafe ile ters orantılı olduğu bilindiğine göre bu beş hattan gönderilecek eş
büyüklükteki verileri iletim sürelerine göre küçükten büyüğe doğru sıralayınız.
14
Hazırlayan:Yasin İNAL