Page 30 - Tarih 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 30

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 11          16

             2.ÜNİTE > Değişim Çağında Avrupa ve Osmanlı
             Kazanım 11.2.3: Osmanlı devlet idaresi ve toplum düzenindeki çözülmeleri önleme çabalarını analiz eder.
             a) XVII ve XVIII. yüzyıllarda gerçekleşen muhalif hareketler (Celâli, Yeniçeri ve Suhte İsyanları) dış ve iç kaynaklı değişim ve dönüşümlerle ilişkilen
                dirilerek kısaca ele alınır. İsyanlara katılan toplum kesimlerinin sosyo-ekonomik beklentilerine kısaca değinilir.
              Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Etkinlik İsmi                    SUHTE (SOFTA) İSYANLARI                           30 dk.
             Amacı      Osmanlı tarihindeki toplumsal kargaşa dönemlerinden biri olan Suhte İsyanları’nı değerlendirebilme  Bireysel


              Yönerge  Harita ve metni birlikte değerlendirerek soruları cevaplandırınız.





                                                 K A R A D E N İ Z
                   Edirne                            Tozgan  Sinob
                                                        Boyâbâd  Bafra
                Yenice-i                          Kastamonu  Gedegra  Samsun
                 Karasu     Silivri                                  Çarşamba
                      Malkara       Şile                      Kavak
                             M A R M A R A  Kandıra  Bolu  Gümüş  Canik
                             D E N İ Z İ  Sapanca  Osmancık  Merzifon Ladik
                                Yalakabad  Ilıca Akyazı  Çorum  Amasya
                          Biga       Taraklı                      Tokat
                                 Bursa   Göynük
                       Edremit  Karesi
                                   Kütahya
                   E G E   D E N İ Z İ  Tire Çine Aydın  Uluborlu Eğridir
                           Saruhan
                                       Hamid-ili
                                  Karahisar
                                            Akseki
                               Menteşe
                                        Teke-ili
                                             Alaiye                         1558-1565 yılları arasında
                                                                            Suhte İsyanları'nın yaşandığı
                                                                            yerler.
                                    A K D E N İ Z                            0   70 km

                                   Harita: 1558-1565 yılları arasında Suhte İsyanları’nın yaşandığı yerler

                Farsçada “yanmış, tutuşmuş” anlamına gelen “suhte” kelimesi, Osmanlılar zamanında medrese
                öğrencileri için, onların ilim aşkıyla yanıp tutuşuyor olmalarına benzetilerek kullanılmıştır. Bu
                kelime zamanla softa şekline dönüşmüştür.
                XVI. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Osmanlı medreselerinde bir çözülme başladığı genellikle
                kabul edilir. Osmanlı tarihini inceleyen bazı yazarlar, medreselerin o günkü kanunlara aykırı
                uygulamalardan dolayı yavaş yavaş bozulmaya başladığı, bunun hem öğretmenlere hem eğitim
                sistemine hem de öğrencilere yansıdığı konusunda birleşir. Bu yazarlara göre, medreselerde
                yüksek seviyeli ulema çocuklarına haksız ayrıcalıkların sağlanması, ilmiye yolunda yükselmenin
                rüşvet ve torpille mümkün hale gelmesi, müfredattan beşerî ilimlerin kaldırılması ve medreselere
                kapasitenin üzerinde öğrenci kabul edilmesi klasik medrese geleneğini bozmuştur. Medreselerin
                bozulmasında sosyal ve ekonomik etkenlerin de rolü vardır. Bunlara bağlı olarak özellikle
                XVI. yüzyılın ikinci yarısına doğru medrese öğrencileri arasında büyük bir kargaşa yaşanmaya
                başlanmıştır.
                Aynı dönemde Anadolu’da ve Rumeli’de ortaya çıkan büyük sosyal gerginlik softalara da yansıdı.
                Bozulan ekonomik yapı ve genç nüfusta görülen artış bu gerginliği daha da körükledi. Kırsal
                kesimdeki gençler yatılı ve burslu olan medreselere sığındı, medreseler işsiz gençlerin geçim yeri
                hâline geldi. Kapasitenin üstünde öğrenciyle dolan medreselerde eğitim ve öğretimin kalitesi
                düştü. Toplumsal kargaşa ortamından dolayı uzun süre medreseden dışarı çıkamamak ve



                                                                                                    29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35