Page 31 - Tarih 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 31

16        TARİH 11                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü




             mezuniyet  sonrası işsiz kalmak, öğrencilerin psikolojisini bozdu  ve  onları suça itti. Celalî
             İsyanları’nın da etkisiyle bu durumdan memnun olmayan bazı softalar, bir araya gelerek bölükler
             halinde çeteler kurdu. “Softa şekaveti” denilen bu hareket, Kanuni Sultan Süleyman’ın oğulları
             Selim ve Bayezid’in taht mücadeleleri, Osmanlı-İran ve Avusturya savaşları sebebiyle Celalîlerle
             bağlantılı olarak yüzyılın sonuna kadar sürdü. Bu süreçte isyankâr softalar, halk üzerinde baskı
             kurarak köyleri, kasabaları yağmaladı; cer, nezir ve kurban adı altında para (salgın/salma) topladı.
             Osmanlı Devleti, Softa İsyanları’nı önlemek ve medreseleri ıslah etmek için pek çok hüküm,
             ferman ve nizamname yayımladı. Medreselerde derslere devam edilmesi ve derslerde aynı
             müfredatın uygulanması bağlamında bir dizi ıslahat yapıldı. Ancak softalar XVI. yüzyıldan sonra
             da başta İstanbul, Bursa ve Edirne gibi, daha çok birlikte hareket edebilme imkânı buldukları
             merkezlerde her fırsatta şehir içi siyasi ve toplumsal hareketlere karışmayı sürdürdü.
                                                               https://islamansiklopedisi.org.tr/softa (Düzenlenmiştir.)





           1.  Osmanlı Devleti’nde bozulan sosyoekonomik yapının, Suhte (Softa) İsyanları’nın çıkmasındaki
              doğrudan ve dolaylı etkileri nelerdir? Açıklayınız.









           2.  Suhte (Softa) İsyanları’nın gerçekleştiği yerleri göz önüne aldığınızda nasıl bir coğrafi çıkarımda
              bulunursunuz?










          3.  Siz olsaydınız Suhte (Softa) İsyanları’nı engellemek için medreseleri ıslah etmenin dışında hangi
              önlemleri alırdınız?





























          30
                                                                                       Hazırlayan: Serdar IŞIK
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36