Page 31 - Tarih 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 31
16 TARİH 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
mezuniyet sonrası işsiz kalmak, öğrencilerin psikolojisini bozdu ve onları suça itti. Celalî
İsyanları’nın da etkisiyle bu durumdan memnun olmayan bazı softalar, bir araya gelerek bölükler
halinde çeteler kurdu. “Softa şekaveti” denilen bu hareket, Kanuni Sultan Süleyman’ın oğulları
Selim ve Bayezid’in taht mücadeleleri, Osmanlı-İran ve Avusturya savaşları sebebiyle Celalîlerle
bağlantılı olarak yüzyılın sonuna kadar sürdü. Bu süreçte isyankâr softalar, halk üzerinde baskı
kurarak köyleri, kasabaları yağmaladı; cer, nezir ve kurban adı altında para (salgın/salma) topladı.
Osmanlı Devleti, Softa İsyanları’nı önlemek ve medreseleri ıslah etmek için pek çok hüküm,
ferman ve nizamname yayımladı. Medreselerde derslere devam edilmesi ve derslerde aynı
müfredatın uygulanması bağlamında bir dizi ıslahat yapıldı. Ancak softalar XVI. yüzyıldan sonra
da başta İstanbul, Bursa ve Edirne gibi, daha çok birlikte hareket edebilme imkânı buldukları
merkezlerde her fırsatta şehir içi siyasi ve toplumsal hareketlere karışmayı sürdürdü.
https://islamansiklopedisi.org.tr/softa (Düzenlenmiştir.)
1. Osmanlı Devleti’nde bozulan sosyoekonomik yapının, Suhte (Softa) İsyanları’nın çıkmasındaki
doğrudan ve dolaylı etkileri nelerdir? Açıklayınız.
2. Suhte (Softa) İsyanları’nın gerçekleştiği yerleri göz önüne aldığınızda nasıl bir coğrafi çıkarımda
bulunursunuz?
3. Siz olsaydınız Suhte (Softa) İsyanları’nı engellemek için medreseleri ıslah etmenin dışında hangi
önlemleri alırdınız?
30
Hazırlayan: Serdar IŞIK