Page 25 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 25

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          10

             1. ÜNİTE  >  Giriş  Kazanım A.4.5: Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunların işlevlerini belirler.
             1. ÜNİTE > Giriş
                                   Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleşt ir el Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                         Edebiyat Akımı                                25 dk.
                       Bilgilendirici metinlerde anlatım biçimlerinin ve düşünceyi geliştirme yollarının metne kazandırdığı özellikleri
             Amacı                                                                               Bireysel
                       açıklayabilmek.
              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
                                                  Edebiyat Akımı
             (…)
             Edebiyat akımları, bağımsız olmayıp sanat akımlarının edebiyattaki görüntüsüdür ve illaki edebiyat ala-
             nında doğmaz. Bazen sanatın başka bir dalında doğar ama edebiyatta da etkili olur. Bu etkinin düzeyleri
             değişebilir. Örneğin, resimde doğan empresyonizm, edebiyatta daha sınırlı bir etkiye sahipken sürrea-
             lizm edebiyatta önemli bir akım olmuş ve bu yönde pek çok eser verilmiştir. Edebiyatta doğan akımlar
             da aynı şekilde diğer sanatları etkiler. Örneğin, sembolizm edebiyat alanında ortaya çıkmış ancak resim
             ve heykelde çok etkili olmuştur.
             Edebiyat akımları belli bir grup sanatçının bir araya gelmesiyle ve ortak bir sanat anlayışını, güzellik
             kavrayışını, gerçeklik algısını paylaşmalarıyla şekillenir. Bu ortaklıklar bazen bir bildirgeyle ortaya ko-
             nur ve sistemleştirilir. Bazen de bir grubun doğuşunu haber veren ve sanattaki amaçlarını ortaya koyan
             bildirgeler yayımlanır. Bazen bir metin, yazılışından çok sonra bir akımın bildirgesi olarak görülmeye
             başlanır. Victor Hugo’nun (Viktor Hügo) Cromwell (Kromvel) piyesine yazdığı ön söz romantizmin;
             Emile Zola’nın (Emil Zola) Deneysel Roman adlı eseri natüralizmin bildirgesi kabul edilir. Jean Mo-
             reas’ın (Jon Moreas) 1886’da yayımladığı Sembolizm başlıklı yazı, sembolizmin bildirgesi olmakla bir-
             likte, bu tarihten önce yetişmiş sembolistlerin kimi eserleri de sembolizmin bildirgeleri olarak kabul
             edilir. Baudelaire’in (Bodler) İletişimler, Verlaine’ın (Verlayn) Şiir Sanatı adlı şiirleri buna örnektir. Bi-
             zim edebiyatımızda da Fecriati Topluluğu bir beyannameyle topluluğun kuruluşunu duyurmuş ve sanat
             anlayışlarını açıklamıştır. Orhan Veli’nin Garip ön sözü, Garip (I. Yeni) akımının bildirgesi sayılır. Şunu
             belirtmek gerekir ki bir akımın ya da topluluğun bir bildirge yayımlama gibi bir zorunluluğu yoktur. Bir
             bildirgeyle ilkeleri ve doğuşu duyurulmayan akımlar, genellikle o akımın ilke ve niteliklerinin belirgin
             olduğu eserler üzerinden açıklanırlar.
             Akımlar doğdukları sanat dalından başka sanatlara yayıldıkları gibi çağlar ve coğrafyalar boyunca da
             yayılırlar. Yayıldıkları coğrafyalarda oranın kendine özgü şartlarına uyum göstererek farklı nitelikler
             kazanırlar. Örneğin romantizm, Fransız edebiyatında farklı, İngiliz edebiyatında farklı, Alman edebi-
             yatında farklıdır. Her millet kendi folkloru, kültürel özellikleri, tarihî, siyasi ve toplumsal şartlarıyla
             farklı ögeleri öne çıkarır ya da aynı ögeyi farklı şekillerde yorumlar. Örneğin, Fransa’da milliyetçilik
             Fransız tarihinin vurgulanmasıyla karakterize olurken Alman romantizminde halk kültürüne dönüş
             ön plandadır.
             (…)
                                                              Hülya Bayrak Ayyıldız, Batı Edebiyatında Akımlar I


             Kelime Dağarcığı:
             bildirge: Beyanname. empresyonizm: İzlenimcilik. folklor: Halk bilimi. natüralizm: Doğalcılık. sürrealizm: Gerçeküstücü-
             lük.

             1.  Yazar, okuduğunuz metinde örnekleme tekniğinden sıkça yararlanarak sizce neyi amaçlamış olabilir?















                                                                                                    23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30