Page 27 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 27

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          11

             1. ÜNİTE > Giriş  Kazanım A.4.6: Metnin görsel unsurlarla ilişkisini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                        Metin ve Fotoğraf                              25 dk.

             Amacı     Görsellerin metinlerde kullanılma nedenlerini açıklayabilmek.             Bireysel
             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)



















                                 1. Görsel                                    2. Görsel
                                                 Fütürizmin Doğuşu
             Fütürizm; F. T. Marinetti‘nin (Marinetti) 1909 yılında yayınladığı “Fütürist Manifesto” ile birlikte ilk
             kez kuralları, sınırları ve tavrı belirlenmiş bir sanat akımı olmuştur. Ayrıca bu akım sanatçısı tarafından
             çıktığı günde adı konulan ve bu şekilde tanınması sağlanan ilk akım olma özelliğini de taşımaktadır.
             Modern teknolojiyi, makineleşmeyi, hızı, şiddeti ve yıkımı âdeta tanrısallaştırmasına karşın Batı dün-
             yasını ve sanatını küçümsemesi en önemli karakteristik özellikleri arasında yer almaktadır.
             (…)
             Marinetti ile birlikte, fütüristler geçmişin sanatını ve kültürlerini reddettiler. Geleceğin yeni olanda
             saklı olduğunu ve buna ulaşmak için de geçmişin tozlu raflarında kalan sanatsal ve kültürel tüm etkin-
             liklerin ve birikimlerin yok sayılması gerektiğini hatta bu durumu biraz daha öteye götürerek bunların
             tamamının yok edilmesini ve yıkılmasını şiddetli bir şekilde savunmuşlardır. Sanatsal birikimlerin en
             yoğun olduğu yer Batı olduğundan, Batı sanatını hedef almışlardır.
             Bu akımın sanatçıları için, hareketsiz olduğu yerde kalan bir aracın biçimsel ve estetik özelliklerindense
             bu aracın hızlanması ve olabildiğince süratli yer değiştirebilmesi daha önemlidir. Aynı şekilde gelecekçi
             düşünür ve sanatçıların tercihleri durağan, sıkıcı ve olduğu yerde sayan yenilik getiremeyen bir politik
             gücün yerine halk kitlelerinin birlikte hareket edebilmeleri ve kalabalıklar oluşturabilmelerinin daha
             anlamlı bir politik güç olduğunu savunmuşlardır. Bundan dolayı yapmış oldukları eserleri halkla buluş-
             turmanın yollarını ustaca yöntemlerle uygulamışlardır. Bu yöntemlerin başını konferanslar, toplantılar
             ve halk için düzenlenmiş gösteriler almıştır.
             Marinetti, etkili ve coşkulu bir dille, mekanik dillerle donanmış dünyayı alkışlıyor; geçmişle bütün bağ-
             ları koparıyordu. (…) Bütün bu tumturaklı sözler arasında en kolayca akılda kalanı “güzelliğin yeni bi-
             çimi ve hızın güzelliği” sözüydü. Kaportası patlayacak gibi çalışan ve ejderha gibi borularla süslü bir ya-
             rış otomobilinin zafer tanrıçası Samothrake Nike (Samotrake Niki) heykelinden daha güzeldir sözü bu
             söylemi destekler niteliktedir. Marinetti, böylece daha ince düşünülemeyecek bir beceri ve çalışmayla
             ortaya konmuş bir sanayi ürünü ile yerleşmiş bir güzellik düzeyine erişme çabasıyla yaratılmış bir sanat
             yapıtını, (Helenistik Dönem’in, Lauvre (Luvr) Müzesi’ni gezenleri hayran bırakan ünlü bir heykelini)
             inanılmaz bir biçimde karşı karşıya getirmiştir (Antmen, 2009, s.72).

             (…)
                            Tolga Akalın, Fütürizm Akımının Tarihsel Süreci Bağlamında Fotoğraf Sanatına Kısa Bir Bakış

             Kelime Dağarcığı:
             dinamizm: Davranışları canlı ve hareketli olan canlının özelliği. manifesto: Bildiri. mitos: Efsaneleşen kavram veya kişi.
             tumturaklı: Gösterişli.


                                                                                                    25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32