Page 263 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 263
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 129
5.ÜNİTE > Sohbet ve Fıkra Kazanım A.4.5: Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunların işlevlerini belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Zamana Yenik Düşmeyen Eserler 25 dk.
Amacı Anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yollarının anlatıma katkısını tespit edebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Üslûp Hakkında Bir Mülahaza
Çocukluğumda, hayalime gösterdiği yeni bir cihan manzarasiyle kâh beni kendimden geçiren ve
hayallere daldıran, kâh sinirlerime sevkettiği ürpermelerin kuvvetiyle gözlerimi zevkten yaşartan bir
şiir mecmuasını, geçen gün, senelerden sonra tekrar elime alınca, acı bir hayret içinde kaldım:
Kitabın içindekiler, solan kaptan ve sararan kâğıttan fazla, daha çok fazla eskimiş, yıpranmıştı. Sanki
gözle görülmez birtakım manevî güveler, eserin ruhanî maddesini kemirip toza döndürmüştü.
Şiirin çıkıntılarında göz alan eski aynalar sönmüş, aydınlıkların yandığı noktalarda, küçük karanlık
çukurlar belirmişti.
Sıfatlar, teşbihler, istiareler -böcek koleksiyonlarında, toplu iğne ile tutturulan ölü kelebekler gibi-
sahifelerin sathı üzerinde, renkli birer naaş halinde duruyordu. Meğer bunlar, edebî eserin bozulma-
ğa ve çürümeğe en müsait süsleri imiş! Daha dünkü şâir, üslûbuna sürdüğü alacalı renklerle bir hafta
içinde, soluk bir eski elbise zavallılığına düşerken, sıfatsız, teşbihsiz, istiaresiz. Homeros, saf bir billûr
piramidi gibi, hâlâ güneşin ışıklarını güneşe aksettirip duruyor.
Ahmet Haşim, Üç Eser
1. Metinde “eserin ruhanî maddesini kemiren, toza döndüren manevî güvelere” benzetilen unsur sizce
nedir? Açıklayınız.
2. Metinde bahsedilen şiir mecmuasındaki eserler ile Homeros’un eserleri hangi açıdan karşılaştırıl-
mıştır?
261