Page 263 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 263

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          129

             5.ÜNİTE > Sohbet ve Fıkra  Kazanım A.4.5: Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunların işlevlerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                  Zamana Yenik Düşmeyen Eserler                        25 dk.
             Amacı      Anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yollarının anlatıma katkısını tespit edebilmek.  Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                            Üslûp Hakkında Bir Mülahaza
              Çocukluğumda, hayalime gösterdiği yeni bir cihan manzarasiyle kâh beni kendimden geçiren ve
              hayallere daldıran, kâh sinirlerime sevkettiği ürpermelerin kuvvetiyle gözlerimi zevkten yaşartan bir
              şiir mecmuasını, geçen gün, senelerden sonra tekrar elime alınca, acı bir hayret içinde kaldım:
              Kitabın içindekiler, solan kaptan ve sararan kâğıttan fazla, daha çok fazla eskimiş, yıpranmıştı. Sanki
              gözle görülmez birtakım manevî güveler, eserin ruhanî maddesini kemirip toza döndürmüştü.
              Şiirin çıkıntılarında göz alan eski aynalar sönmüş, aydınlıkların yandığı noktalarda, küçük karanlık
              çukurlar belirmişti.
              Sıfatlar, teşbihler, istiareler -böcek koleksiyonlarında, toplu iğne ile tutturulan ölü kelebekler gibi-
              sahifelerin sathı üzerinde, renkli birer naaş halinde duruyordu. Meğer bunlar, edebî eserin bozulma-
              ğa ve çürümeğe en müsait süsleri imiş! Daha dünkü şâir, üslûbuna sürdüğü alacalı renklerle bir hafta
              içinde, soluk bir eski elbise zavallılığına düşerken, sıfatsız, teşbihsiz, istiaresiz. Homeros, saf bir billûr
              piramidi gibi, hâlâ güneşin ışıklarını güneşe aksettirip duruyor.
                                                                                   Ahmet Haşim, Üç Eser

             1.  Metinde “eserin ruhanî maddesini kemiren, toza döndüren manevî güvelere” benzetilen unsur sizce
                nedir? Açıklayınız.

















             2.  Metinde bahsedilen şiir mecmuasındaki eserler ile Homeros’un eserleri hangi açıdan karşılaştırıl-
                mıştır?




















                                                                                                   261
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268