Page 266 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 266
130 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. Karayelin savurduğu parçalar altında, gece, teravihten çıkan gamseleli ve kukuletalı bir siyah kalaba-
lık, yerleri haşırdatan bir ayak sesi ve ardı arası kesilmeyen öksürükler! Bu oldukça korkunç ve oldukça
heybetli manzaradan sonra yavaş yavaş ramazanın bütün safhaları hayalimde canlanmaya başlar.
Okuduğunuz metinden alınan paragrafta geçmiş bir ramazan vakti betimlenmiştir. Metinde betim-
leme yapılırken hangi duyularla ilgili ayrıntılara yer verilmiştir? Bu ayrıntıların kullanılması sizce
metne ne kazandırmıştır?
2.
Bir düşüncenin somut hâle getirilerek daha anlaşılır kılınması için anlatılan konuyla ilgili örnek-
ler verilmesine örneklendirme denir.
Okuduğunuz metinden bu açıklamayı destekleyen bir örnek veriniz.
3. Yazar, bir şarkıda geçen Ağla çeşmim ağla, durma! sözünü metnin kimi yerlerinde alıntılayarak tek-
rarlar. Yazarın bu tavrının gerekçesi sizce ne olabilir?
4. Orada bizi hayat yerden karşılar, kucaklardı: Oyuncakçı dükkânları, şekerciler, kahveler ve dilenci ka-
fileleri... İğne atsan yere düşmezdi, fakat kumrularla güvercinler gene dolaşacak yer bulur, o gün darı
yemekten kursakları heybe gibi şişerdi.
a) Yukarıdaki metinde geçen Orada bizi hayat yerden karşılar, kucaklardı. ifadesinde yazar, anlatımı
güçlendirmek için nasıl bir yol izlemiştir?
b) Yukarıdaki metinde güvercinlerin ve kumruların kursakları için heybe benzetmesi yapılmıştır.
Bu ifadeyi siz yazsaydınız nasıl bir benzetme yapardınız? Kısaca yazınız.
264
Hazırlayan: Vildan ÖZMEN